Przydatny nie tylko latem – czym jest wentylator chłodnicy?

wentylator chłodnicy

Pracujący silnik generuje ogromną temperaturę i sam nie jest w stanie poradzić sobie z jej odprowadzeniem. Służy mu do tego układ chłodniczy z chłodnicą na czele. Aby jej praca była jednak efektywna, najczęściej wyposażona jest w wentylator chłodnicy. Jak działa to urządzenie, kiedy powinno się włączyć i jak zwalczać problemy z nim związane?

Powinieneś wiedzieć, że wentylator chłodnicy jest w swojej budowie niezbyt skomplikowany. Sam element to jednak nie wszystko. Wśród wspomagających go podzespołów jest m.in. czujnik wentylatora chłodnicy czy rezystor. Poprawna praca tych części sprawia, że wentylator spełnia swoją funkcję.

Do czego służy wentylator chłodnicy?

Sam wentylator nie jest skomplikowany w budowie, bo składa się ze skrzydeł charakterystycznych dla tego typu elementów oraz obudowy i okablowania. Natomiast bardziej rozbudowany jest zespół wentylatora. W jego skład wchodzą m.in. wspomniany rezystor wentylatora chłodnicy, czujnik, który odpowiada za kontrolę pracy tego elementu, systemy napędowe i osłona. 

Wentylator chłodnicy służy do wspomagania wymiany ciepła w układzie chłodniczym i zwiększaniu przepływu powietrza przy chłodnicy. Jest ważnym wspomaganiem, bo bez jego napędu chłodnica może nie wyrobić w kryzysowych momentach (przy rosnących temperaturach). 

W motoryzacji wyróżnia się dwa typy tego elementu – pierwszy to pchający, umieszczony przed chłodnicą i pchający powietrze w kierunku silnika przez chłodnicę. Drugi to ciągnący –  zdecydowanie popularniejszy model ciągnie powietrze sprzed chłodnicy w kierunku jednostki napędowej.

Przy jakiej temperaturze włącza się wentylator chłodnicy?

Element ten najczęściej włącza się wtedy, gdy temperatura silnika zaczyna być za wysoka dla samej chłodnicy i układ potrzebuje wspomagania. Zdarza się to najczęściej podczas jazdy w korku, przy wysokich temperaturach albo, gdy auto włączone jest na biegu jałowym. Korek czy bieg jałowy (np. gdy rozgrzewasz auto w zimę) mogą zdarzyć się również przy niskich temperaturach, dlatego wentylator musi być sprawny cały rok!

Nie ma konkretnej temperatury, która ustala włączanie się wiatraka. Odpowiada za to czujnik, który sam ocenia potrzebę jego pracy. Warto wspomnieć, że w starszych autach montowano wisko, które działało zawsze w czasie pracy silnika. Taki model wykorzystano np. w BMW serii 5 (E34), gdzie wentylator chodził szybciej w momencie przyciskania pedału gazu.

Czym jest rezystor wentylatora chłodnicy?

Rezystor (inaczej zwany opornikiem) odpowiada za odprowadzenie nadmiaru mocy w wentylatorze. Konstrukcja zrobiona jest tak, że na niższych biegach prędkość obrotowa urządzenia nie jest wysoka i dostosowuje się do temperatury silnika. 

Gdyby rezystora zabrakło, wentylator zawsze chodziłby na pełną parę i szybko uszkodziłbyś jego budowę. Uszkodzenie rezystora często prowadzi do awarii całego układu!

Co, gdy nie włącza się wentylator chłodnicy?

Awarię wentylatora rozpoznasz na dwa sposoby. Pierwszy, gdy przestaniesz go słyszeć (wydaje charakterystyczny, cichy odgłos). Drugi sposób jest niestety ostateczny, bo temperatura silnika zacznie mocno i gwałtownie rosnąć.

Już w pierwszym przypadku zatrzymaj samochód. Musisz ocenić, czy jest na tyle chłodno i pusto na drodze, aby dotrzeć bez zagotowania jednostki napędowej. Następnie niezwłocznie zdiagnozuj przyczynę awarii. Tą może być zarówno sam wentylator, ale też czujnik, chłodnica czy termostat, który źle określa temperaturę silnika. 

Nie poruszaj się z uszkodzonym wentylatorem na dłuższą metę, nawet zimą. Jak przeczytałeś wyżej, nawet przy niskich temperaturach może pojawić się konieczność użycia tego elementu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *