Jak wybrać wycieraczki samochodowe?

Jazda - Wycieraczki samochodowe

Wycieraczki samochodowe zaczynają zbierać coraz mniej wody albo wydawać głośne piski podczas pracy? Oznacza to, że domagają się jak najszybszej wymiany. Pozostawienie zużytych piór lub montaż źle dopasowanych, może skutkować nie tylko utrudnieniem widoczności, ale także pojawieniem się na szybach nieusuwalnych rys.

Sprawdź, jak dobrać wycieraczki, które zapewnią wymagane bezpieczeństwo i komfort podczas podróży, nie uszczuplając przy tym nadmiernie portfela.

Różnorodność mocowań oraz ogrom dostępnych produktów sprawiają, że wybór dobrych, odpowiednio dopasowanych i zarazem niedrogich wycieraczek samochodowych nie jest łatwy.

Już na samym początku stoimy przed kilkoma trudnymi wyborami:

  1. Kupować pióra klasyczne z przegubowym stelażem czy też płaskie, bezprzegubowe?
  2. Decydować się na wycieraczki ze spojlerem czy bez?
  3. Inwestować w droższe produkty renomowanych firm czy kupić tańsze zamienniki?

W poniższym poradniku podpowiadamy, jak poradzić sobie z tymi dylematami, a także omawiamy najważniejsze kwestie związane z wycieraczkami i ich eksploatacją.

Jak często należy wymieniać wycieraczki samochodowe?

Choć zazwyczaj przyjmuje się, że wycieraczki należy wymieniać na nowe raz lub dwa razy w roku, w praktyce nie ma żadnych uniwersalnych zasad określających częstotliwość ich wymiany.
Dobre gatunkowo pióra wycieraczek są w stanie zapewnić odpowiednią skuteczność nawet przez kilka lat, z kolei tańsze zamienniki mogą ulec zużyciu już po kilku miesiącach – a w skrajnych przypadkach nawet po kilku tygodniach.

Warto jednak zaznaczyć, że trwałość wycieraczek zależy nie tylko od ich jakości, ale także od sposobu ich użytkowania. Szorowanie nimi po zaśnieżonej szybie czy oszczędzanie na płynie do spryskiwaczy to przykłady często popełnianych błędów, które skutkują szybkim zużywaniem się piór.

Objawy zużycia wycieraczek

Diagnoza stanu wycieraczek nie wymaga fachowej wiedzy. Dobrze działające pióra pracują niemal bezgłośnie, nie pozostawiając przy tym żadnych smug.
Jeśli pojawiają się pojedyncze smugi poza centralnym polem widzenia, oznacza to, że stopień zużycia piór pozostaje niewielki i mogą być one dalej użytkowane. Wymiana wycieraczek na nowe staje się zaś konieczna w sytuacji, gdy:

  1. na dużej powierzchni szyby powstają szerokie smugi,
  2. guma odrywa się od stelaża,
  3. wycieraczki trą o szybę i/lub wydają nieprzyjemny pisk podczas pracy.

O ile pierwsze dwa symptomy jednoznacznie wskazują na zużycie wycieraczek, o tyle w przypadku hałasu pojawiającego się podczas ich pracy sprawa nie jest już tak oczywista. Wynika to z faktu, iż piski lub tarcie mogą wystąpić też w sytuacji, gdy wycieraczki są źle zamontowane lub nie przylegają równomiernie do powierzchni szyby. Zanim wybierzemy się do sklepu po nowy produkt, warto więc sprawdzić czy nasze stare wycieraczki nie borykają się jedynie z drobnym, łatwym do usunięcia problemem technicznym.

Warto wiedzieć: Po wizycie w myjni automatycznej wycieraczki zamazują Ci szybę? To skutek nałożonego wosku. Aby rozwiązać problem wystarczy starannie odtłuścić pióra oraz szybę.

Rodzaje wycieraczek samochodowych

Najtańsze pióra produkowane są z kauczuku syntetycznego. Droższe i zarazem lepsze, z kauczuku naturalnego. Jeśli chodzi zaś o konstrukcję, to na rynku można spotkać trzy rodzaje wycieraczek do szyb.

Klasyczne wycieraczki przegubowe

Najczęściej spotykanym typem wycieraczek jest – występujący w większości starszych aut – typ przegubowy. W tej odmianie stosuje się oddzielny, metalowy stelaż, do którego przymocowana jest część robocza – czyli gumowe pióro.

Największą zaletę wycieraczek przegubowych stanowi przede wszystkim niska cena zakupu, która oscyluje wokół 40-50 zł za komplet. Z kolei największą wadą tego rozwiązania jest przeciętna trwałość oraz stosunkowo niska wydajność pracy, która najbardziej daje się we znaki podczas rozwijania większych prędkości (np. na autostradzie).

W takich sytuacjach dobrze sprawdzają się droższe pióra ze spojlerem, który pozwala zmniejszyć opór powietrza i tym samym zwiększyć przyczepność wycieraczki do szyby.

Wycieraczki bezprzegubowe

W wycieraczki bezprzegubowe wyposażona jest zdecydowana większość najnowszych samochodów. W tym przypadku mamy do czynienia z bardziej jednorodną konstrukcją, w której stelaż jest zintegrowany z częścią roboczą.

Materiał, z którego wykonuje się ten typ wycieraczek cechuje się właściwościami sprężystymi, dzięki czemu nie trzeba stosować dodatkowych elementów dociskowych. Modele bezprzegubowe dobrze przylegają do szyby, gwarantując tym samym wysoką efektywność w usuwaniu wody i zanieczyszczeń – nawet podczas wysokich prędkości i silnych podmuchów wiatru. Co więcej, płaskie pióra są bardziej estetyczne od swoich klasycznych odpowiedników, nie rdzewieją, a przy tym ich praca jest stosunkowo cicha. Za taki pakiet zalet trzeba niestety więcej zapłacić – ceny wycieraczek bezprzegubowych zaczynają się od ok. 80 zł za komplet.

Wycieraczki hybrydowe

Z kolei wycieraczki hybrydowe łączą zalety obydwu wcześniej wspomnianych rozwiązań. Ubrane w stylową, całkowicie zasłaniającą pióra obudowę, prezentują się na szybie niezwykle dyskretnie. Dzięki wzbogaceniu gumy grafitową powłoką oraz umieszczeniu w obudowie rdzenia, który gwarantuje idealne przyleganie piór do szyby, pod względem skuteczności modele hybrydowe przewyższają nawet wycieraczki bezprzegubowe.

Jeśli dodać do tego łatwość montażu i cichą pracę, to otrzymamy technologię przyszłości, która z czasem najprawdopodobniej wyprze z rynku pozostałe rozwiązania.

Jakie wycieraczki do samochodu wybrać?

wycieraczki samochodowe podczas pracy

Za wyborem klasycznych, przegubowych wycieraczek przemawia tylko i wyłącznie niska cena. W hipermarkecie komplet tego typu piór może nas kosztować nawet mniej niż 10 zł. Nierzadko zdarza się jednak, że takie produkty już od pierwszego dnia użytkowania nie działają prawidłowo.

Dlatego zdecydowanie bardziej korzystnym rozwiązaniem jest zakup lepszych gatunkowo wycieraczek – najlepiej płaskich (bezprzegubowych) lub hybrydowych. W ich przypadku, za wyższą cenę otrzymujemy pióra, które lepiej przylegają do szyby, skuteczniej zbierają z niej wodę i usuwają zanieczyszczenia, pracują cicho, a przy tym mają znacznie dłuższą żywotność. Co więcej, takie modele są odporne na rdzewienie i nie przymarzają do szyb, co niweluje tym samym ryzyko ich mechanicznego uszkodzenia.

Jeśli mimo wszystko decydujemy się na zakup wycieraczek klasycznych, warto zadbać o to, aby ich pióra były pokryte grafitem – dzięki niemu pióra można łatwiej oderwać od zamrożonej szyby.
Należy też dodać, że zarówno wycieraczki samochodowe płaskie, jak i hybrydowe stawiają mniejszy opór powietrza, co sprawia, że idealnie sprawdzają się w przypadku kierowców, którzy preferują dynamiczną jazdę.

W tym miejscu, warto też wspomnieć o kwestii spojlera w wycieraczkach przegubowych – wprawdzie według producentów poprawia on aerodynamikę i zwiększa docisk pióra do szyby, jednak w praktyce daje on najlepsze efekty głównie przy wysokich prędkościach, przekraczających 160-180 km/h.

Jak wybrać dobrze dopasowane wycieraczki samochodowe?

Po określeniu odpowiedniego typu wycieraczki, należy sprawdzić, jaki rodzaj zaczepu montażowego zastosowano w modelu naszego auta i jakiej długości piór potrzebujemy. W razie jakichkolwiek wątpliwości można skorzystać z naszych porad i pomocy – drogą online lub poprzez infolinię.

Fakt, że wycieraczki samochodowe są często wymienianą częścią sprawia, iż dokonując zakupu nowych, kierujemy się zazwyczaj względami finansowymi. Należy jednak zaznaczyć, że posiadacze najnowszych aut mają zazwyczaj ograniczone pole manewru – jeśli fabrycznie zamontowano wycieraczki płaskie lub hybrydowe (a właśnie takie są dziś najczęściej spotykane), zastosowanie piór klasycznych zazwyczaj nie jest możliwe. Powód? Starsze modele zazwyczaj po prostu nie mieszczą się w szczelinie pomiędzy maską a szybą. W przypadku wymiany wycieraczek przegubowych na inny, nowszy typ (hybrydowy lub bezprzegubowy) takich przeszkód nie ma.

Poszukując odpowiednio dopasowanych wycieraczek klasycznych, wystarczy kierować się ich długością. Wybór tych właściwych ułatwia zamieszczony na opakowaniu wykaz modeli i roczników aut, do których są przeznaczone. W przypadku zakupu piór płaskich sprawa jest nieco trudniejsza – zarówno guma, jak i ramiona wycieraczki będą działać prawidłowo jedynie przy określonej krzywiźnie szyby. Dlatego też niektóre wycieraczki bezprzegubowe o powszechnie występującej długości są niekiedy rekomendowane zaledwie do kilku modeli aut.

Warto wiedzieć: Zdarzają się przypadki, gdy rzeczywista długość najtańszych piór odbiega od ich długości oryginalnej nawet o kilka centymetrów. W konsekwencji otrzymujemy wycieraczki, które mogą o siebie zahaczać podczas pracy lub dotykać karoserii.

Kierować się ceną czy jakością?

Prawdopodobieństwo tego, że tanie wycieraczki z hipermarketu okażą się nieskuteczne i nietrwałe jest względnie wysokie. Z drugiej strony, dla przeciętnego kierowcy samochodu osobowego, inwestycja rzędu 200-300 zł w pióra, które i tak mniej więcej po roku będzie trzeba wymienić, również nie jest optymalnym wariantem.

Co zatem wybrać?

Godnym polecenia rozwiązaniem jest zakup wycieraczek do szyb pochodzących od sprawdzonych i renomowanych firm, do których można zaliczyć m.in: Blue Print, Bosch, Denso, Motgum czy Valeo. Bogata oferta i ceny rozpoczynające się od kilkunastu złotych sprawiają, że każdy kierowca może zaopatrzyć się u tych producentów w pióra spełniające wszelkie jego oczekiwania – zarówno finansowe, jak i użytkowe.

Jak wymienić pióra wycieraczek?

pióro wycieraczki samochodowe

Wymiana piór nie powinna dla nikogo stanowić większego problemu. W tym celu wystarczy podnieść ramiona wycieraczki, a następnie wyjąć zużytą gumę z zaczepów i wstawić w jej miejsce nową. Trzeba przy tym jednak uważać, aby pozbawione pióra ramię nie uderzyło w szybę – może to bowiem skutkować nawet jej pęknięciem. Należy też pamiętać, że w przypadku przedniej szyby, wycieraczki zawsze wymienia się parami, a każdy montaż nowych piór powinien wiązać się z zastosowaniem nowych klipsów mocujących (zazwyczaj producent dołącza je do wycieraczek).

Warto wiedzieć: Lewa wycieraczka przeważnie jest dłuższa od prawej, dzięki czemu cały mechanizm lepiej dopasowuje się do kształtu szyby i zarazem skuteczniej wykonuje swoją pracę. Niekiedy różnica w długości może sięgać nawet 20 cm.

O czym jeszcze warto pamiętać przy wycieraczkach samochodowych?

Choć wycieraczki samochodowe zużywają się stosunkowo szybko, a zakup nowych nie uszczupla nadmiernie portfela, należy zadbać o to, aby były prawidłowo eksploatowane.

Regularnie usuwając uciążliwe zanieczyszczenia zarówno z szyby, jak i z piór czy też unikając wspomnianych wcześniej błędów, możemy w pewnym stopniu wydłużyć ich żywotność.
Stan wycieraczek wymaga szczególnej kontroli po okresie zimowym, kiedy to nierzadko maleje ich przyczepność do szyby. W takich przypadkach pomocne będzie przesmarowanie odpowiednim preparatem poszczególnych części całego mechanizmu – zwłaszcza przegubów oraz sprężyn w ramionach wycieraczek.

Podsumowanie

  1. Tylko sprawnie działające wycieraczki są w stanie zapewnić dobrą widoczność w najtrudniejszych warunkach.
  2. O zużyciu wycieraczek mogą świadczyć szerokie smugi i nieprzyjemne piski pojawiające się podczas ich pracy.
  3. Odkładając w czasie wymianę piór, ryzykujesz powstanie na szybie rys (często nieusuwalnych). W starszych autach dominuje przegubowy typ wycieraczek, w nowszych – bezprzegubowy lub hybrydowy.
  4. Lepszą wydajnością i skutecznością odznaczają się wycieraczki bezprzegubowe oraz hybrydowe.
  5. Wycieraczki zawsze należy wymieniać parami.
  6. Niewłaściwa eksploatacja wycieraczek może przyczynić się nie tylko do skrócenia ich żywotności, ale również do uszkodzenia szyby.
  7. Wycieraczki samochodowe warto regularnie wymieniać – zwłaszcza po okresie zimowym.

4 thoughts on “Jak wybrać wycieraczki samochodowe?

  1. Właśnie na ślepo ( bo nie znam się na tym) kupiłam wycieraczki firmy Valeo. W niewielkim sklepiku tylna 32 złote, na allegro komplet 60 zł. Oczywiscie na allegro kupiłam wczesniej, potem pomyslałam komplet niech będzie kompletem i kupiłam jeszcze tylko tylną. Po przeczytaniu artykułu dowiedziałam się, że kupiłam te lepszejsze
    :). Bardzo pomógł w ocenie moich dzisiejszych zakupów artykuł.

  2. Dzięki za bardzo przydatny artykuł. 😉 Ja na czas nie wymieniłem wycieraczek i zarysowałem szybę. Dobrze, że chociaż tylko troszeczkę i prawie nie widać, no ale mogłem tego uniknąć, wymieniając wycieraczki wcześniej.

  3. Ja się teraz zastanawiam nad zakupem hybryd i chyba postawię na Valeo. Sporo pozytywnych opinii czytałam i podobno stosunek jakości do ceny jest bardzo dobry. Ma ktoś jakieś zdanie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *