Jak wymienić filtry samochodowe?

Filtry samochodowe spełniają szereg ważnych funkcji. Każdy pojazd jest wyposażony w przynajmniej kilka rodzajów filtrów a najważniejsze z nich to: filtr kabinowy (przeciwpyłkowy), powietrza, paliwa i oleju.

Jak każdy inny element eksploatacyjny, filtry samochodowe również wymagają regularnego sprawdzenia i wymiany.

Do czego służą i jak często je zmieniać? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Filtr oleju

Po co nam filtr oleju? Krótko mówiąc: jego zadaniem jest oczyszczanie oleju dostającego się do silnika ze wszelkich zanieczyszczeń, które mogą wpłynąć na jego osiągi. Chroni on również przed zatarciem się tłoków, czy innych elementów ciernych, których uszkodzenie może zmusić nas do głębszego sięgnięcia do kieszeni w razie awarii.

W ramach filtra oleju trzeba też wspomnieć o zaworze przeciwzwrotnym. Zawór ten uniemożliwia cofnięcie się oleju gotowego na oczyszczenie do miski olejowej, np. przy zgaśnięciu silnika. Na tej samej zasadzie działa zawór EKO. Od zaworu przeciwzwrotnego odróżnia się tym, że zapobiega cofnięciu się już oczyszczonego oleju.

Przydatne narzędzia?

Niestety, jeśli nie posiadamy garażu z kanałem albo znajomego, który taki kanał posiada, lepiej udać się wprost do mechanika. Prócz kanału będzie potrzebny podnośnik. Zwykły lewarek nie wchodzi grę z racji konieczności utrzymania samochodu w poziomie, by olej miał szansę wyciec równomiernie i nie odłożyć się w przewodach i zbiorniku.

Kolejnymi narzędziami bez których się nie obejdzie to:

  1. Oczywiście olej, pasujący do silnika naszego pojazdu,
  2. nowy filtr oleju zgodny z instrukcją dołączoną do samochodu,
  3. klucze do odkręcania korka nasadowego oraz klucz do filtra oleju,
  4. pojemnik na zużyty olej,
  5. nowy korek spustowy i uszczelkę do miski oleju.

Jak wymienić filtr oleju?

Filtr oleju

Wymianę filtra oleju powinniśmy zacząć od delikatnego rozgrzania silnika. Zwykle wystarczy zaobserwować minimalny ruch wskazówki temperatury silnika, by mieć pewność, że olej pod wpływem ciepła z łatwością ujdzie z instalcji. Następnie otwieramy maskę, odkręcamy korek wlewu oleju, wyjmujemy bagnet i dokładnie je czyścimy.

Pojemnik na zużyty olej podstawiamy pod miskę olejową. Sam filtr olejowy należy odkręcić specjalnym kluczem z gumowym paskiem – możemy go kupić w każdym sklepie z częściami motoryzacyjnymi.

Gdy cały olej wycieknie wymieniamy śrubę spustową i uszczelkę. Dobrze posmarować je przed wkręceniem odrobiną oleju, by lepiej uszczelniły miskę. Filtr dokręcamy ręcznie, z wyczuciem, tak by nie uszkodzić gwintu. Uszczelkę w filtrze również dobrze posmarować niewielką ilością przed wkręceniem.

Warto wiedzieć: niektórzy utrzymują, że w trakcie spuszczania oleju warto włączyć silnik. by olej się nagrzał i wypłynął. Nic bardziej mylnego! Olej się nagrzeje i wypłynie, owszem, ale chyba nie ma sensu mówić, jak niebezpieczna jest praca elementów ściernych silnika bez oleju?

Co ile wymieniać filtr oleju?

Filtr oleju najlepiej jest zmieniać przy każdej wymianie oleju, ewentualnie przy co drugiej. Nie można dopuścić do jego zapchania, jeśli nie chcesz zmieniać silnika, co pociągnie za sobą wysokie koszta.

Warto wiedzieć: popularni producenci filtrów oleju to: Bosch, Knecht, Mann-Filter (wyższej jakości, cena: ok. 40 zł) oraz Filtron, Purflux (nieco niższa jakość, cena: ok. 30 zł).  

Filtr powietrza

Filtr powietrza

Filtr powietrza, podobnie jak filtr kabinowy, zasysa powietrze z zewnątrz auta, ale prowadzi je wprost do cylindrów. Im powietrze bardziej zanieczyszczone i im niżej zamontowany filtr powietrza, tym szybciej się on zapycha. Brak wystarczającej dawki powietrza zmusza silnik do spalania większej ilości mieszanki, co przekłada się, i tutaj uwaga, nie tylko na większe straty finansowe, ale również na wydalanie w atmosferę większej ilości trujących substancji.

Jak wymienić filtr powietrza?

Filtr powietrza nie jest trudny do zlokalizowania. Zwykle znajduje się z boku silnika i ma kształt kwadratowej puszki. Pokrywę puszki należy zdjąć delikatnie, by nie uszkodzić plastykowych zatrzasków. Po usunięciu pokrywy naszym oczom powinien ukazać się filtr powietrza. Skalę zużycia filtra możemy stwierdzić po barwie i zabrudzeniach. W filtrach zwykle stosuje się jasny materiał, dlatego im ciemniejszy i bardziej zabrudzony, tym mniejszy przepływ powietrza.

Filtr powietrza jest ważny, jednak nie zapominajmy o puszce. Warto ją wyczyścić używając odkurzacza i mokrej szmatki. Kompresor i powietrze pod ciśnieniem jedynie rozprowadzi brud do układu dolotowego.

Sam filtr możemy spróbować wyczyścić również za pomocą odkurzacza. Jeśli udało nam się to zrobić bez zniekształcania materiału, to filtr montujemy z powrotem mając na uwadze poprawne ułożenie uszczelki.

Co ile wymieniać filtr powietrza?

Wymianę filtra powietrza powinno się przeprowadzić standardowo po 20 000 kilometrach. Do najczęstszych objawów zapchania filtra należą:

  1. Większe spalanie paliwa przez samochód,
  2. charakterystyczne „strzały” silnika i spadek mocy.

Jeśli filtr powietrza jest zapchany zwiększa się ryzyko, że do komory spalania mogą przedostać się zanieczyszczenia.

Rodzaje filtrów powietrza

Na rynku dostępne są suche i mokre filtry powietrza. W filtrach suchych zasysane powietrze przechodzi przez powłokę filtrującą. Filtr mokry nasączony jest specjalnym olejem, który oczyszcza przepuszczane przez niego powietrze. Popularne wśród kierowców są też filtry stożkowe (wykorzystywane w tuningu). Filtry stożkowe zwiększają moc auta, ponieważ wpuszczają do silnika większą ilość powietrza.

Filtr powietrza a filtr kabinowy

Filtr powietrza ma jeszcze jedną cechę wspólną z filtrem kabinowym – można go bez problemu wymienić samemu, niepotrzebne są do tego narzędzia (ewentualnie śrubokręt). Filtr powietrza znajduje się zaraz obok silnika. Przed założeniem nowego filtra upewnij się, że on sam, jego obudowa i wszystkie elementy znajdujące się w pobliżu są czyste i żadne zabrudzenia nie przedostaną się do silnika podczas montażu.

Warto wiedzieć: popularni producenci filtrów powietrza to: Bosch, Knecht, Mann-Filter (wyższa jakość, koszt: ok. 70-120 zł), Filtron, Purflux, Febi-Bilstein (niższa jakość, koszt: ok. 50-100 zł), a także K&N, ITG, Pipercross (tuning, koszt: ok. 250-550 zł).

Filtr paliwa

Filtr paliwa

Filtr paliwa to część samochodu, która wytrąca z paliwa zanieczyszczenia i wodę. To element wtryskowego układu auta. Podobnie jak filtr oleju, lepiej nie wymieniać go samemu.

Jak wymienić filtr paliwa?

Lokalizujemy filtr paliwa, który jest zwykle montowany w górnej części silnika. Prowadzą do niego wężyki układu paliwowego, które należy odpiąć. Następnie odkręcamy filtr, pomóc może nam klucz łańcuszkowy. Po ściągnięciu filtra wymieniamy wkład, chyba że jest to wkład z obudową, wtedy wymieniamy całość, pamiętając o wymianie uszczelki pod filtrem. W nowych samochodach paliwo zostanie zassane automatycznie, w starszych modelach – bez pompki – należy zalać filtr małą ilością paliwa. Pozostaje nam zakręcenie filtra, odłączając przy tym wężyk wyjściowy. Jeśli wszystko jest już gotowe, to wracamy do samochodu i przekręcamy kluczyk w stacyjce, jednak tak by nie odpalić silnika! Pompka zassie paliwo i po dwudziestu sekundach jesteśmy gotowi do drogi.

Co ile wymieniać filtr paliwa?

Zwlekanie z wymianą filtra paliwa może być szczególnie niebezpieczne, jeśli jesteś właścicielem samochodu z wtryskiem bezpośrednim lub z listwą wtryskową typu Common Rail. Zaniedbanie filtra paliwa w tych przypadkach może skończyć się zapowietrzeniem układu paliwowego i uszkodzeniem wtryskiwaczy!

Jak często wymieniać filtr paliwa? Taka informacja powinna znaleźć się w instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli nie posiadasz instrukcji, a pokonujesz duże przebiegi roczne, najlepiej kierować się zasadą zmiany filtra co roku. Ogólne zalecenia są takie, aby wymieniać filtr paliwa co 30 tys. kilometrów.

Warto wiedzieć: popularni producenci filtrów paliwa to: Bosch, Knecht, Mann-Filter (wyższa jakość, koszt: ok. 80 zł) oraz Filtron, Purflux, Febi-Bilstein (niższa jakość, koszt: ok. 70 zł).

Filtr kabinowy

Zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza dostającego się z zewnątrz do kabiny samochodu. Niektórzy posługują się też nazwą filtr przeciwpyłkowy, ponieważ filtr oczyszcza powietrze również ze znajdujących się w powietrzu pyłków. Filtr kabinowy składa się z 3-4 warstw oczyszczających. Każda z nich zatrzymuje różnej wielkości zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu (np. kurz, pyłki, sadzę).

Filtr kabinowy, podobnie jak wszystkie filtry w samochodach, to część eksploatacyjna, która musi być regularnie sprawdzana i wymieniania.

Kiedy wymieniać filtr?

Specjaliści doradzają wymianę tego filtra najlepiej co 20 000 km, jednak warto go też w międzyczasie czyścić.

Regularna wymiana filtra jest konieczna szczególnie w przypadku wrażliwych podróżujących, którym dokucza astma czy alergia. Większą kontrolę tej części auta na pewno warto też wprowadzić podróżując z dziećmi. Objawem zatkanego filtra kabinowego mogą być nadmiernie parujące szyby czy zapach stęchlizny unoszący się w aucie lub zmniejszenie się siły nawiewu. Lekceważenie tych objawów nie tylko będzie obniżało komfort jazdy, ale też może doprowadzić do przegrzania silnika dmuchawy.

Jak wymienić filtr kabinowy?

Na szczęście do wyciągnięcia filtra kabinowego nie potrzebne są specjalne umiejętności ani narzędzia. Filtr kabinowy znajduje się przeważnie w podszybiu (dostaniesz się do niego od strony komory silnika) lub też za schowkiem na miejscu pasażera.

Na rynku dostępnych jest wiele różnych filtrów kabinowych. Jeśli zależy Ci na długim i bezproblemowym użytkowaniu, warto rozejrzeć się za filtrami wyższej klasy, które wykonane są z materiałów sztucznych, nie absorbujących wilgoci. Sięgając po tani egzemplarz musisz liczyć się z tym, że będzie mniej odporny na wilgoć, a więc szybciej się zużyje. Filtry wysokiej jakości mają, wśród licznych warstw oczyszczających, warstwę zawierającą węgiel aktywny, który wchłania szkodliwe gazy.

Warto wiedzieć: popularni producenci filtrów kabinowych to: Bosch, Knecht, Mann-Filter, Valeo (wyższa jakość, koszt: ok. 70-130 zł), Purflux, Febi-Bilstein  (niższa jakość, koszt: ok. 40-100 zł).

Dbaj o swoje filtry samochodowe!

Zapewniają bezawaryjną pracę oraz zabezpieczają nie tylko samochód przed zepsuciem, ale i nas przed kosztami o wiele większymi niż kupno samych filtrów. Nie zapominajmy więc, nawet przy wymianie wszystkich filtrów wyjdzie nas to szacunkowo około 500 złotych. Czy warto oszczędzać i ryzykować, zamiast mieć pewność, że filtry samochodowe spełniają swoje zadanie, jak w dobrze naoliwionej maszynie?

Opinie o “Jak wymienić filtry samochodowe?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *