Wymiana gałki zmiany biegów nie jest trudna. Poradzi sobie z nią każdy kierowca, bez pomocy mechanika. Kiedy należy wymienić gałkę zmiany biegów i w jaki sposób to zrobić?
Gałka zmiany biegów to jeden z tych elementów, które dość łatwo uszkodzić. Drążek, chociaż wykonany zazwyczaj z solidnych materiałów, jest narażony na uszkodzenia w nie mniejszym stopniu niż na przykład kierownica. Także ze względu na częste użytkowanie gałka zmiany biegów należy do tych części auta, które zużywają się dość szybko.
Wymiana gałki a wymiana drążka – to nie to samo!
Pamiętajmy jednak, że wymiana gałki to nie to samo, co wymiana całego drążka zmiany biegów. Drugie z tych działań jest o wiele bardziej skomplikowane i wymaga już posiadania przynajmniej podstawowych umiejętności mechanicznych. Jeśli przy zmianie biegów wyczuwamy luzy, “chrupnięcia”, lub też biegi nie chcą wskakiwać na swoje miejsca – wtedy lepiej udać się do mechanika, bowiem prawie na pewno problem tkwi głębiej.
Kiedy wymienić gałkę zmiany biegów?
Najczęstszym impulsem skłaniającym do wymiany gałki zmiany biegów jest jej zużycie. Mechaniczne uszkodzenia, takie jak m.in. przetarcia, zarysowania czy ubytki, negatywnie wpływają na estetykę wnętrza i mogą skutecznie odebrać przyjemność z jazdy. Popękana, wytarta gałka i drążek ze śladami psich zębów będą też nieuchronnie zniechęcać potencjalnych kupców.
Do wymiany gałki zmiany biegów może też skłaniać zbierający się na niej kurz. Nie da się ukryć, że mieszek drążka należy do najszybciej brudzących się elementów wnętrza – doczyścić jest go zaś trudno, zwłaszcza w starszych autach. Jeśli auto ma prezentować się dobrze, warto nie pomijać tego elementu podczas drobnych prac detailingowych.

Jak wymienić gałkę zmiany biegów? Instrukcja krok po kroku
Wyciągamy gałkę
Wymiana gałki zmiany biegów to prosta czynność, do której nie potrzebujemy pomocy fachowców. W większości samochodów można ją bez problemu wykręcić gołymi rękami lub ewentualnie z użyciem śrubokrętu. W niektórych autach może być konieczne podważenie gałki za pomocą tępego płaskiego narzędzia z plastiku (metal może porysować materiały).
Zdejmujemy mieszek
Następnie czas na zdjęcie mieszka. W niektórych autach, m.in. w starszych modelach z grupy VAG, element mocujący mieszek można odkręcić za pomocą śrubokręta. Większość samochodów posiada jednak podstawę mieszka przytwierdzoną do tunelu środkowego. W tym celu należy podważyć ową część, używając do tego – ponownie – tępego plastikowego narzędzia.
W zależności od producenta mieszek gałki zmiany biegów może być przymocowany za pomocą zatrzasków, zszywek lub innych łączników – wszystkie te części należy odpiąć lub wyciągnąć. Mieszek zdejmujemy poprzez przenicowanie go wzdłuż drążka. Tak zdjęty element możemy dokładnie wyczyścić, wyprać lub wymienić na nowy.
Składamy cały zestaw
Podobnie jak podmiana gałki wybieraka, również założenie nowego mieszka jest bardzo proste. Na drążek naciągamy nowy element, który przytwierdzamy w taki sam sposób, jak oryginalne mocowania. W tym celu pomocne będą taśmy zaciskowe (popularne trytki) bądź też zszywacz tapicerski.
Ostatnim etapem pielęgnacji lub wymiany gałki zmiany biegów jest umieszczenie “zestawu” na swoim miejscu. Przymocowany mieszek przytwierdzamy fabryczną obudową, zaś gałkę dociskamy i ewentualnie dokręcamy (jeżeli w mocowaniu występują śruby). Cała operacja powinna nam zabrać nie więcej niż około godziny.