Wymiana linki sprzęgła nie jest trudna – wystarczy zestaw podstawowych narzędzi i trochę czasu spędzonego w garażu. Kiedy linka sprzęgła kwalifikuje się do wymiany i jak wygląda proces jej wymiany? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej!
Czym jest i do czego służy linka sprzęgła?
Linka sprzęgła to zwój splecionych stalowych drutów umieszczonych w wytrzymałej osłonie z tworzywa sztucznego. Linka łączy element wykonawczy tarczy sprzęgła (tzw. łapę) z pedałem, zapewniając należytą reakcję na wciśnięcie go przez kierowcę. Dzięki współpracy tych trzech części możliwe staje się łączenie i rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, co jest jednym z warunków zapewnienia płynnej jazdy.
Jak każda część naszego auta, również linka sprzęgła z czasem może ulec uszkodzeniu lub zużyciu. W przypadku wytężonej eksploatacji dochodzi do szybszego zniszczenia stalowych włókien, które w efekcie mogą całkowicie zerwać linkę, skutkiem czego będzie kompletne unieruchomienie pojazdu. Winowajcą zużycia się linki może być również korozja.
Pamiętajmy przy tym, że uszkodzona linka sprzęgła początkowo nie spowoduje konieczności zaprzestania jazdy. Z drugiej jednak strony znacznie utrudni naszą podróż i może przyczynić się nie tylko do poważniejszych awarii, jak również wypadku na drodze.
Uszkodzona linka sprzęgła – objawy
Najczęstsze objawy uszkodzenia linki sprzęgła to przede wszystkim:
- nadmierny opór podczas wciskania pedału sprzęgła,
- zakleszczanie lub zacinanie się pedału w jednej pozycji,
- podejrzane dźwięki przy wciśnięciu pedału (piski, kliknięcia).
Opisane wyżej objawy to zazwyczaj symptomy początkowej fazy zużycia linki, kiedy to zaczynają “puszczać” pojedyncze włókna. Podobnie wyglądają też inne usterki związane z obsługą sprzęgła (np. wytarty docisk czy wypadające łożyska). Aby uniknąć całkowitego zerwania linki, trzeba więc wyeliminować inne źródła problemów i przystąpić do demontażu uszkodzonej części.
Wymiana linki sprzęgła krok po kroku
1. Zakup nowej linki sprzęgła
Wymianę linki sprzęgła zaczynamy oczywiście od zakupu nowej części. Na szczęście elementy te nie kosztują wiele: ceny zaczynają się już od 20 zł, choć mogą się znacznie różnić w zależności od marki i modelu naszego auta. Przykładowo linka sprzęgła do samochodu dostawczego kosztuje ok. 30-40 zł, ale w przypadku nowoczesnej osobówki trzeba się liczyć z kosztami w granicach 50-100 zł (zamienniki) lub nawet więcej (linki z samoregulacją, części oryginalne). Przed zakupem weźmy pod lupę numer VIN: zawarte w nim informacje pozwolą określić, czy kupić linkę z samoregulacją, czy też pozbawioną tej funkcji.
2. Podniesienie auta
Gdy zakupimy już nową linkę sprzęgła, możemy przystąpić do wymiany. Pierwszym krokiem będzie poluzowanie śrub mocujących przednie koło od strony kierowcy. Następnie podnosimy auto przy pomocy lewarka, ustawiając pod nim kobyłkę warsztatową, drewniany klocek lub koło zapasowe – będzie to zabezpieczenie w sytuacji, gdyby pojazd spadł z podnośnika.
3. Zlokalizowanie linki
Linka sprzęgła najczęściej zajmuje miejsce z lewej strony samochodu, w dolnej części komory silnika. W zależności od producenta linka może też przebiegać niedaleko grodzi czołowej (zwłaszcza jeśli cechuje ją znaczna długość). W niektórych autach może być też potrzebne wyjęcie innych elementów, takich jak np. filtr powietrza czy akumulator. Warto więc uprzednio dokładnie określić położenie tej części.
4. Demontaż uszkodzonej linki
Wymiana linki polega na odkręceniu elementów mocujących wadliwy element i odpięciu uszkodzonej linki z obydwu stron: cięgna pedału i łapy sprzęgła. Do tej czynności będziemy potrzebowali klucza płaskiego, za pomocą którego wykręcimy kolejno pedał sprzęgła i śruby mocujące linkę. Może być też potrzebne zdemontowanie zaślepek osłaniających linkę od dołu. Dostęp do tych elementów uzyskamy zarówno “od góry”, jak też “od dołu” – zazwyczaj jednak o wiele wygodniej będzie po prostu położyć się pod autem.
5. Montaż sprawnej linki
Gdy uda nam się już wyjąć wadliwą linkę, przystępujemy do montażu nowej. Powinna być ona założona w identyczny sposób, co oryginalna. Zaczynamy od włożenia linki do wnętrza komory silnika: spróbujmy zrobić to od strony czołowej (“od góry”). Następnie mocujemy ją do cięgna pedału z jednej strony i łapy sprzęgła z drugiej, zakręcając odpowiednie śruby.
Gotowe! Zanim jednak wyruszymy w nową podróż, sprawdźmy, czy wszystko działa tak, jak powinno. Źle założona linka będzie powodować nie tylko nadmierny opór lub luz na pedale, ale też nieprawidłowo sterować sprzęgłem, co może być przyczyną poważniejszych kłopotów. Gdy nie przynosi to skutku, może być konieczna wizyta u mechanika (koszt to ok. 200 zł wraz z materiałami).