Jak wymienić świece zapłonowe?

świece zapłonowe

Wymiana świec zapłonowych to jedna z pierwszych czynności, o której się myśli, jeśli samochód nie chce ruszyć – szczególnie podczas rozruchu na “zimno”. To najwyższy czas, by sprawdzić sedno problemu. O czym należy pamiętać? Z pewnością o rodzaju świec, ale czy o czymś jeszcze?

Wymiana świec zapłonowych nie jest żadną filozofią, nie wymaga też specjalistycznej wiedzy. Jednak przy ich żywotności, nawet do 100 tys. kilometrów, łatwo o nich zapomnieć. Szczególnie, że straty na wydajności są ciężko zauważalne.

Pamiętajmy, że w obecnych czasach regularna wymiana świec zapłonowych jest jeszcze ważniejsza. Zaburzony zapłon, choćby w jednym cylindrze, zakłóca pracę jednostki oraz dostarcza do katalizatora niespalone paliwo.

wymiana swieć zapłonowych u mechanika

Jak sprawdzić świece zapłonowe?

Podstawowym objawem uszkodzenia świec zapłonowych jest wzrost użycia paliwa, słabsze osiągi, utrudniony zimny rozruch, a podczas dodawania gazu następuje charakterystyczne dławienie pracy jednostki. W takich sytuacjach powinniśmy nie tylko sprawdzić same świece, ale również cewki zapłonowe oraz przewody.

Wymiana świec zapłonowych – przygotowanie

Pierwsze, o czym należy pamiętać, to że świece zapłonowe nie są uniwersalne. W sklepie trzeba kupić te, które są zalecane przez producenta naszego pojazdu. Drugą rzeczą, o której musimy pamiętać, to że przy wymianie nawet jednej świecy zapłonowej, zastępujemy wszystkie nowym kompletem.

Do każdej ze świec jest dopasowany konkretny kabel zapłonowy. Pamiętajmy, żeby przez przypadek ich nie pomylić. Możemy sobie je zaznaczyć markerem, ale o wiele łatwiejszym sposobem jest po prostu pojedyncza wymiana.

W starszych modelach były kable zapłonowe, w nowszych będziemy mieli do czynienia z cewkami. Nowoczesne modele nie muszą koniecznie obsługiwać jednej świecy. Cewki blokowe lub listwy cewek są coraz częstszym rozwiązaniem w dzisiejszym świecie. Pamiętajmy jednak, by przed demontażem odpiąć wszystkie wtyczki.

Jednak jeszcze zanim przystąpimy do wymiany starych świec, przygotujmy nowe. Powinniśmy uzbroić się w narzędzie zwane szczelinomierzem. Tym przyrządem zmierzymy szczelinę między elektrodami i po porównaniu jej z zaleceniami producenta, powinniśmy ją odgiąć lub dogiąć.

Wymiana świeć zapłonowych – dokręcanie

W trakcie wymiany świec zapłonowych, warto oczyścić gniazdo świecy. Można to zrobić za pomocą odkurzacza bądź sprężonego powietrza. Usuniemy w ten sposób potencjalne zanieczyszczenia, które mogłyby dostać się do komór spalania.

Niezbędny okaże się klucz do świec oraz klucz dynamometryczny. Gwint nowej świecy pokrywamy odrobiną oleju silnikowego. Świece wkręcamy ręcznie, a następnie wspomagamy się kluczem. Zbyt lekkie dokręcenie świecy może uszkodzić głowicę, natomiast zbyt mocne – pęknięciem stożka świecy.

Odpowiedni moment dokręcania na kluczu dynamometrycznym pomoże nam ustalić średnica gwintu.

świece zapłonowe: średnica gwintu

Pamiętajmy, że przy wartościach podanych powyżej należy pamiętać o pewnej procentowej granicy błędu, zależnej od producenta danych świec.

Jak wymienić świece żarowe?

Posiadacze samochodów z silnikiem diesla rozpoznają usterkę świec żarowych równie łatwo, jak ich koledzy z benzyniakami – utrudnionym rozruchem silnika. Tutaj również najlepiej posłużyć się kluczem dynamometrycznym, wspomaganym tabelką z odpowiednim momentem dokręcania. Sugeruje się, by odkręcać świece na nagrzanym silniku. Aluminium, z którego wykonana jest głowica, rozszerza się i zmniejsza się nacisk na gwincie.

Przed zamontowaniem nowych świec zawsze spróbujmy oczyścić gwint z zanieczyszczeń. Zaleca się użyć do tego gwintownika albo rozwiertaka, jednak pamiętając o tym, by posmarować je grubą warstwą smaru. W ten sposób zanieczyszczenia nie wpadną do cylindra. Bez wykonania tych zabiegów potencjalne przedmuchy z komory spalania sprawią, że kolejna wymiana świec zapłonowych może stać się nie lada wyzwaniem.

moment dokręcania świec żarowych

Jak sprawdzić cewkę zapłonową?

Objawami uszkodzonej cewki zapłonowej są: wypadanie zapłonu lub całkowity brak iskry, falowane obroty, szarpanie silnika, spadek mocy, wyższe zużycie paliwa, a dyskomfort jazdy możemy zauważyć również podczas przyspieszania.

Najpierw powinniśmy ustalić, czy cewka zapłonowa jest dobrze dobrana do pojazdu. Pierwszym testem jest sprawdzenie rezystancji jej pierwotnego i wtórnego uzwojenia. Badanie przeprowadzimy omomierzem lub multimetrem. Porównaj wyniki z zaleceniami w instrukcji pojazdu.

Im większa oporność, tym mniejsza iskra, a tym samym większe zużycie i niższa moc. Cewka zapłonowa o bardzo małej rezystancji może w skrajnych przypadkach uszkodzić nawet moduł zapłonowy.

Cewek się nie regeneruje. Dlatego podczas uszkodzenia starą cewkę wyrzucamy, jednak przed zamontowaniem nowej, nie zapomnijmy o sprawdzeniu przyczyny. Czasami z powodu przebić na przewodach zapłonowych, będziesz zmuszony do wymiany kolejnej cewki jeszcze szybciej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *