Wysprzęglik sprzęgła – objawy zużycia i wymiana

czym jest wysprzęglik

Hydrauliczny system sprzęgła, montowany we współczesnych samochodach, zastapił niegdyś stosowane w nim linki. Układ ten jest mniej awaryjny, a jednym z jego kluczowych elementów jest wysprzęglik. Czym jest, jakie są objawy zużycia i kiedy wymienić wysprzęglik? Podpowiadamy! 

Hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem zbudowany jest z dwóch elementów. Pierwszy, to pompka sprzęgła, połączona bezpośrednio z pedałem. Naciśnięcie pedału powoduje ruch tłoka w tym elemencie, a ścisk przesuwa płyn hydrauliczny do wysprzęglika właśnie. W tym momencie zaczyna się jego rola. 

Czym jest wysprzęglik?

Część ta zwana jest inaczej siłownikiem hydraulicznym sprzęgła. To małe urządzenie, którego rola podobna jest do pompki, jednak zasada jego funkcjonowania jest inna. Element naciska na sprężynę talerzową koła dociskowego sprzęgła w taki sposób, aby rozłączyć napęd. W jaki sposób? 

W układach półhydraulicznych to płyn hydrauliczny  naciska na wysprzęglik i sprawia, że ten napiera na dźwignię, a ta z kolei na łożysko dociskowe. W pełni hydraulicznych (i nowszych, zwanych inaczej CSC) układach, wysprzęglik napiera bezpośrednio na łożysko. W pierwszym przypadku wysprzęglik znajduje się w pobliżu pedału sprzęgła, natomiast w drugim umieszczony jest w obudowie skrzyni biegów. 

Wysprzęglik – objawy zużycia

Jak rozpoznać, że popsuł się wysprzęglik? Objawy są bardzo mocno odczuwalne. Jeżeli siłownik hydrauliczny w twoim aucie się wyeksploatował (jego ciągła praca sprawia, że najczęściej element trzeba wymieniać po kilkuset tysiącach kilometrów), to przede wszystkim będziesz miał problem ze zmianą biegów. Układ będzie chodził opornie i kolejne przełożenia wejdą tylko „na siłę”. 

Z pewnością dużo trudniej będzie ci też wcisnąć pedał sprzęgła. To jednak nie wszystkie symptomy, które oznaczają, że uszkodził się wysprzęglik. Objawy, jakie mogą cię jeszcze spotkać to wyciek płynu hydraulicznego, albo brak działania sprzęgła na postoju. Jak to sprawdzić? Zaparkuj auto na płaskiej powierzchni i wrzuć pierwszy lub wsteczny bieg. Jeżeli przy wciśniętym pedale samochód chociaż minimalnie się porusza, to możesz być pewny, że wysprzęglik jest do wymiany lub odpowietrzenia. 

kiedy wymienić wysprzęglik

Jak odpowietrzyć wysprzęglik?

Nie zawsze nieskuteczna praca wysprzęglika to konieczność jego wymiany. Niekiedy wystarczy, że pozbędziesz się powietrza, które blokuje pracę układu hydraulicznego. Do wysprzęglika powietrze mogło dostać się np. w czasie wymiany sprzęgła, lub ingerencji w pompkę. Objawy zapowietrzonego elementu są podobne do tych, które możesz zauważyć w przypadku jego awarii. 

Od czego więc zacząć i jak odpowietrzyć wysprzęglik sprzęgła?

Na początku upewnij się, że pompa i wysprzęglik zostały zamontowane poprawnie. Wszystko musi być dobrze połączone i dokręcone. To warunek konieczny, bo inaczej powietrze i tak będzie docierać do układu. Uzupełnij też ewentualne ubytki płynu. 

Następnie możesz przystąpić do działania. Uruchom odpowietrzniki, aby na układ zaczęło działać ciśnienie. Pamiętaj, żeby nie naciskać pedału sprzęgła, bo obieg płynu hydraulicznego musi być swobodny. Zadbaj też o podłączenie wężyka do zaworów i pojemnika, aby zebrać wyciekającą ciecz. Po tym możesz otworzyć zawór odpowietrznika. Gdy płyn nie będzie już miał pęcherzyków powietrza, wysprzęglik jest odpowietrzony. Uwaga! Ewentualne naciśnięcie pedału sprzęgła może skończyć się uszkodzeniem pompy lub siłownika!

Kiedy wymienić wysprzęglik?

Nie musisz wymieniać wysprzęglika na zapas. To element, który może wytrzymać cały przebieg sprzęgła lub skrzyni biegów w aucie, a o zmianie powinna zdecydować wyłącznie usterka. Musisz pamiętać też, że każda poważna ingerencja (a już na pewno wymiana) w skrzynię lub sprzęgło powinna objąć również wymianę wysprzęglika. Ewentualna, późniejsza usterka tej drobnej części może uszkodzić nowy element sprzęgła lub skrzyni. Jaki jest natomiast koszt zmiany wysprzęglika i czy można to zrobić samodzielnie?

Jeżeli twoje auto jest wyposażone w system hydrauliczny, to wymiana wysprzęglika będzie wiązała się z ingerencją w sprzęgło. Taką naprawę warto zostawić wyspecjalizowanym warsztatom. Koszt? Od 300 do 600 złotych. Uwaga! Konieczny jest nawet demontaż skrzyni biegów!

W przypadku układu półautomatycznego jest dużo łatwiej. Urządzenie znajduje się w pobliżu pedału sprzęgła. Konieczny będzie jego demontaż i odkręcenie pompy sprzęgła. Następnie musisz odłączyć przewód przekazujący płyn, odkręcić wysprzęglik i podłączyć nowy. Pamiętaj, że niewskazany jest zakup używanego elementu, bo może szybko przestać działać!

Ile kosztuje taka usługa w warsztacie? Koszt zależy oczywiście od możliwości dotarcia do części, ale nie powinien przekroczyć 300 złotych. Niekiedy mechanik zmieni element już za 100 złotych. Sam wysprzęglik to natomiast wydatek od 30 złotych (w przypadku najprostszych konstrukcji) do nawet 500 złotych, jeżeli masz układ CSC.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *