Zamienniki opon – na co zwracać uwagę?

zamienniki opon - szeroka felga

Z taśmy produkcyjnej zjeżdżają samochody z dopracowanym każdym elementem oraz kołami zaprojektowanymi przez doświadczonych inżynierów. Ich wymiary, materiał i specyfikacja mają spełniać wymogi bezpieczeństwa, zwiększać komfort jazdy na każdym rodzaju nawierzchni oraz wspomagać zadowalający poziom spalania. Po co więc są nam potrzebne zamienniki opon?

szerokość i profil opony

Producenci umożliwiają wymianę fabrycznych opon na nieco większe lub mniejsze modele. Wszystko po to, aby kierowcy mogli dostosować osiągi auta do własnych potrzeb. W celu prawidłowego doboru zamienników, należy zwrócić uwagę na rozmiar homologowany opon – nie należy go przekraczać na żadnej osi koła. Każdą zmianę należy rozpocząć od wyliczenia wielkości zamiennika. Wymiana powinna zostać przeprowadzona odpowiedzialnie, zgodnie z normami i wytycznymi producenta.

Zamienniki opon pozwalają modyfikować samochód pod własne potrzeby

Producenci dopuszczają zmianę średnicy kół maksymalnie o 2%. Tylko takie odchylenie nie wpływa negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Należy jednak pamiętać, że obliczenie wykonuje się w oparciu o homologowany rozmiar ogumienia. Jeśli opony były już raz zmieniane i kierowca nie ma pewności, że zamontowany rozmiar jest fabryczny, należy sięgnąć do instrukcji obsługi auta, gdzie producent na pewno podał oryginalny rozmiar – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl S.A.

zamienniki opon - tabela zmiany rozmiaru
Tabela zmiany rozmiaru

Wiele osób poprzez zmianę rozmiaru opon chce uzyskać krótszą drogę hamowania, poprawić estetykę samochodu czy chociażby zaoszczędzić (opony o mniejszej średnicy są tańsze). Zmiana opon może też mieć praktyczne zastosowanie przy wymianach sezonowych. Opony niskoprofilowe, jako że zazwyczaj są szersze, dobrze sprawdzają się podczas zimowych wojaży. Większa opona, z niższym profilem to dobre rozwiązanie na lato.

Takie rozwiązanie sprawdzi się w samochodach o sportowych osiągach. Należy jednak pamiętać, że zawsze zmiana średnicy opony oznacza konieczność zakupu drugich obręczy, co znacznie podniesie koszty operacji – wyjaśnia Filip Fischer.

Wyliczanie wielkości zamiennika

Tymczasem, szczególnie maniacy tuningu, stosują zamienniki opon o rozmiarach przekraczających wielkości homologacyjne. Niestety, nie wpływa to dobrze na bezpieczeństwo na drodze czy parametry trakcyjne auta. By żyć w zgodzie z samochodem, warto stosować się do zaleceń producenta i dostosowywać wybór do konstrukcji samochodu.

Nie każdą oponę można dowolnie zmieniać. W wielu wypadkach radykalna zmiana może wymuszać konieczność kosztownej przebudowy pojazdu i modyfikację podwozia. Zastosowanie nieprawidłowego rozmiaru opon może doprowadzić do ocierania kół o nadkola, błędnych wskazań licznika prędkości czy wykazywania przez komputer systemu ESP stanu awaryjnego, a w konsekwencji uniemożliwienie jazdy.

Kalkulatory zamienników opon

Jak wybrać odpowiednie zamienniki opon? Na pewno warto skorzystać z informacji, które producent umieścił w książce obsługi pojazdu. Praktycznym i prawdopodobnie najlepszym wykazem zalecanych parametrów jest tabela zamienników opon. Pomocne są również kalkulatory zamienników opon, dostępne w internecie (np. kalkulator Oponeo).

Aby obliczyć rozmiar zamiennika, w kalkulatorze należy wybrać rodzaj fabrycznego koła (nie trzeba podawać marki czy zastosowanych przeróbek) oraz wprowadzić wysokość opony wyliczoną poprzez podwojenie wysokości jej profilu i średnicy felgi. Kalkulator przemnoży szerokość opon i wielkość profilu, a uzyskany wynik w milimetrach będzie oznaczał proponowaną wielkość zamiennika. Przy tym trzeba również zwrócić uwagę na indeks nośności i prędkości, odpowiedzialny nie tylko za bezpieczeństwo jazdy, ale również za szybkość zużywania się opony, możliwość jej pęknięcia czy ząbkowania.

Najczęstszy wybór wśród kierowców – szersze zamienniki

szerokie zamienniki opon


Im opona jest węższa, tym ma mniejszą powierzchnię styku z podłożem. Taka opona ma małe opory toczenia, co jednocześnie wydłuża drogę hamowania.

Za to najczęściej stosowana, opona szeroka, lepiej trzyma się nawierzchni i ma krótszą drogę hamowania na suchej powierzchni. Poprawia wydajność układu hamulcowego oraz bezpieczeństwo jazdy po łukach. Szerokie opony mają mniejszą zwrotność. Zwiększają za to spalanie, a podczas jazdy można poczuć opory, co obniża komfort prowadzenia pojazdu. Trudniejsza jest również jazda po koleinach oraz po mokrej powierzchni. Samochód na szerokich oponach szybciej wpada w aquaplaning (utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą), mimo że coraz częściej stosuje się bieżniki kierunkowe i asymetryczne. Jeśli w aucie zastosujemy opony z niższym profilem, koła można z łatwością uszkodzić, np. na dziurawych drogach. Ponadto niskoprofilowe opony bardziej hałasują.

Istotna jest też wysokość profilu opony. Wysokie opony montowane są do limuzyn i działają jak amortyzatory, natomiast opony o niskim profilu wybierane są przez właścicieli samochodów sportowych, gdyż pozwalają na uzyskanie większych osiągów. Nieekonomiczne byłoby montowanie opon sportowych w limuzynach czy wysokich kół w autach sportowych.

opona niskoprofilowa

Zasady wyboru zamienników opon

Przeliczniki podają zakres wielkości kół zamiennych, ale to nie wszystko – pod uwagę powinno się brać również ograniczenia konstrukcji samochodu.

Należy pamiętać, że:

  • opony czy felgi w żaden sposób nie mogą stykać się z nadkolem samochodu,
  • felgi nie mogą uszkadzać zawieszenia oraz tarczy hamulcowych,
  • opony nie powinny być zbyt wąskie lub zbyt szerokie – opony wąskie zmniejszają przyczepność samochodu, szerokie ograniczają zwrotność samochodu i zwiększają spalanie,
  • źle dobrane opony mogą fałszować odczyt prędkościomierza,
  • przy oponach niskoprofilowych szczególnie trzeba kontrolować ciśnienie opon,
  • przy montowaniu opon niskoprofilowych, niezbędna może okazać się wymiana amortyzatorów i sprężyn; wyjątek stanowią samochodu sportowe.

Najważniejsza jest rozwaga

Aby uniknąć problemów bądź niezbędnych przeróbek w aucie, warto stosować się do wytycznych producenta podczas doboru zamienników. Zaleca się pozostać przy fabrycznie narzuconym rozmiarze opon, ewentualnie zwiększyć go maksymalnie o jeden cal, zgodnie z granicami homologacyjnymi.

Zakładanie zamienników opon jest powszechne wśród kierowców.
Twój samochód też jeździ na oponach innych niż fabryczne? Zachęcamy do dyskusji.

One thought on “Zamienniki opon – na co zwracać uwagę?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *