Zamienniki opon – na co zwracać uwagę?

zamienniki-opon-szeroka-felga

Z taśmy produkcyjnej zjeżdżają samochody z dopracowanym każdym elementem oraz kołami zaprojektowanymi przez doświadczonych inżynierów. Ich wymiary, materiał i specyfikacja mają spełniać wymogi bezpieczeństwa, zwiększać komfort jazdy na każdym rodzaju nawierzchni oraz wspomagać zadowalający poziom spalania. Po co więc są nam potrzebne zamienniki opon?

zamienniki opon

Producenci umożliwiają wymianę kół fabrycznych na nieco większe lub mniejsze modele. Wszystko po to, aby kierowcy mogli dostosować osiągi auta do własnych potrzeb. W celu prawidłowego doboru zamienników, należy zwrócić uwagę na rozmiar homologowany opon – nie należy go przekraczać na żadnej osi koła. Każdą zmianę należy rozpocząć od wyliczenia wielkości zamiennika. Wymiana powinna zostać przeprowadzona odpowiedzialnie, zgodnie z normami i wytycznymi producenta.

Zamienniki opon pozwalają modyfikować samochód pod własne potrzeby

Producenci dopuszczają zmianę średnicy kół maksymalnie o 2%. Tylko takie odchylenie nie wpływa negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Należy jednak pamiętać, że obliczenie wykonuje się w oparciu o homologowany rozmiar ogumienia. Jeśli opony były już raz zmieniane i kierowca nie ma pewności, że zamontowany rozmiar jest fabryczny, należy sięgnąć do instrukcji obsługi auta, gdzie producent na pewno podał oryginalny rozmiar – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl S.A.

zamienniki opon zmiana rozmiaru
Tabela zmiany rozmiaru

Wiele osób, poprzez zmianę rozmiaru opon, chce uzyskać krótszą drogę hamowania, poprawić estetykę samochodu czy chociażby zaoszczędzić (opony o mniejszej średnicy są tańsze). Zmiana opon może też mieć praktyczne zastosowanie przy wymianach sezonowych. Opony niskoprofilowe, jako że zazwyczaj są szersze, dobrze sprawdzają się podczas zimowych wojaży. Większa opona, z niższym profilem to dobre rozwiązanie na lato.

Takie rozwiązanie sprawdzi się w samochodach o sportowych osiągach. Należy jednak pamiętać, że zawsze zmiana średnicy opony oznacza konieczność zakupu drugich obręczy, co znacznie podniesie koszty operacji – wyjaśnia Filip Fischer.

Wyliczanie wielkości zamiennika

Tymczasem, szczególnie maniacy tuningu, stosują zamienniki opon o rozmiarach przekraczających wielkości homologacyjne. Niestety, nie wpływa to dobrze na bezpieczeństwo na drodze czy parametry trakcyjne auta. By żyć w zgodzie z samochodem, warto stosować się do zaleceń producenta i dostosowywać wybór do konstrukcji samochodu.

Nie każdą oponę można dowolnie zmieniać. W wielu wypadkach radykalna zmiana może wymuszać konieczność kosztownej przebudowy pojazdu i modyfikację podwozia. Zastosowanie nieprawidłowego rozmiaru opon może doprowadzić do ocierania kół o nadkola, błędnych wskazań licznika prędkości czy wykazywania przez komputer systemu ESP stanu awaryjnego, a w konsekwencji uniemożliwienie jazdy.

Kalkulatory zamienników opon

Jak wybrać odpowiednie zamienniki opon? Na pewno warto skorzystać z informacji, które producent umieścił w książce obsługi pojazdu. Praktycznym i prawdopodobnie najlepszym wykazem zalecanych parametrów jest tabela zamienników opon. Pomocne są również kalkulatory zamienników opon, dostępne w internecie.

Aby obliczyć rozmiar zamiennika. w kalkulatorze należy wybrać rodzaj fabrycznego koła (nie trzeba podawać marki czy zastosowanych przeróbek) oraz wprowadzić wysokość opony wyliczoną poprzez podwojenie wysokości jej profilu i średnicy felgi. Kalkulator przemnoży szerokość opon i wielkość profilu, a uzyskany wynik w milimetrach będzie oznaczał proponowaną wielkość zamiennika. Przy tym trzeba również zwrócić uwagę na indeks nośności i prędkości, odpowiedzialny nie tylko za bezpieczeństwo jazdy, ale również za szybkość zużywania się opony, możliwość jej pęknięcia czy ząbkowania.

Najczęstszy wybór wśród kierowców – szersze zamienniki

zamienniki opon opona szeroka
Opona szeroka

Im opona jest węższa, tym ma mniejszą powierzchnię styku z podłożem. Taka opona ma małe opory toczenia, co jednocześnie wydłuża drogę hamowania.

Za to najczęściej stosowana, opona szeroka, lepiej trzyma się nawierzchni i ma krótszą drogę hamowania na suchej powierzchni. Poprawia wydajność układu hamulcowego oraz bezpieczeństwo jazdy po łukach. Szerokie opony mają mniejszą zwrotność. Zwiększają za to spalanie, a podczas jazdy można poczuć opory, co obniża komfort prowadzenia pojazdu. Trudniejsza jest również jazda po koleinach oraz po mokrej powierzchni. Samochód na szerokich oponach szybciej wpada w aquaplaning (utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą), mimo że coraz częściej stosuje się bieżniki kierunkowe i asymetryczne. Jeśli w aucie zastosujemy opony z niższym profilem, koła można z łatwością uszkodzić, np. na dziurawych drogach. Ponadto niskoprofilowe opony bardziej hałasują.

Istotna jest też wysokość profilu opony. Wysokie opony montowane są do limuzyn i działają jak amortyzatory, natomiast opony o niskim profilu wybierane są przez właścicieli samochodów sportowych, gdyż pozwalają na uzyskanie większych osiągów. Nieekonomiczne byłoby montowanie opon sportowych w limuzynach, czy wysokich kół w autach sportowych.

opona niskoprofilowa
Opona niskoprofilowa

Zasady wyboru zamienników

Przeliczniki podają zakres wielkości kół zamiennych, ale to nie wszystko – pod uwagę powinno się brać również ograniczenia konstrukcji samochodu.

Należy pamiętać, że:

  • opony czy felgi w żaden sposób nie mogą stykać się z nadkolem samochodu,
  • felgi nie mogą uszkadzać zawieszenia oraz tarczy hamulcowych,
  • opony nie powinny być zbyt wąskie lub zbyt szerokie – opony wąskie zmniejszają przyczepność samochodu, grube ograniczają zwrotność samochodu i zwiększają spalanie,
  • źle dobrane opony mogą fałszować odczyt prędkościomierza,
  • przy oponach niskoprofilowych szczególnie trzeba kontrolować ciśnienie opon,
  • przy montowaniu opon niskoprofilowych, niezbędna może okazać się wymiana amortyzatorów i sprężyn; wyjątek stanowią samochodu sportowe.

Najważniejsza jest rozwaga

Aby uniknąć problemów bądź niezbędnych przeróbek w aucie, warto stosować się do wytycznych producenta podczas doboru zamienników. Zaleca się pozostać przy fabrycznie narzuconym rozmiarze opon, ewentualnie zwiększyć go maksymalnie o jeden cal, zgodnie z granicami homologacyjnymi.

Zakładanie zamienników kół jest powszechne wśród kierowców.
Twój samochód też jeździ na kołach innych niż fabryczne? Zachęcamy do dyskusji.

Opinie o “Zamienniki opon – na co zwracać uwagę?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *