Zapłon w samochodzie – budowa, problemy i jak sobie z nimi radzić?

zapłon w samochodzie

Układ zapłonowy, zwany też popularnie „zapłonem” to bardzo ważna część auta, od której zaczyna się jego praca. Zapłon odpowiada za uruchomienie samochodu i kontrolę pracy silnika, a jego budowa składa się z wielu małych części. Jak dokładnie zbudowany jest zapłon? Jakie problemy z nim związane możesz napotkać? Co zrobić, żeby szybko i łatwo je rozwiązać?

Pamiętaj, że układ zapłonowy to bardzo ważna część samochodu. Musi być w pełni sprawny. Jego ewentualne usterki mogą prowadzić nawet do samozapłonu silnika! W związku z nadchodzącym sezonem zimowym, warto skontrolować wszystkie elementu układu zapłonowego i dokonać niezbędnych wymian aby uniknąć problemów w trudnych warunkach drogowych. 

Budowa zapłonu zależna od typu

Budowa zapłonu w różnych samochodach może się różnić. Inaczej zbudowany jest zapłon cdi (wykorzystujący prąd z kondensatorów), a inne są zasady działania układów takich jak zapłon iskrowy (najpopularniejszy w samochodach benzynowych). Nie będziemy zagłębiać się jednak w szczegóły elektryki i zaprezentujemy najważniejsze części układu zapłonowego w najpopularniejszych wersjach.

Zacznijmy od silników benzynowych z zapłonem iskrowym. Prąd z akumulatora płynie przez uzwojenie cewki zapłonowej, tworząc pole magnetyczne. Iskra elektryczna pochodząca z tego pola przeskakuje po elektrodach świecy zapłonowej, zamykając przepływ prądu. Poza świecami, układ składa się z cewki, czy przewodów zapłonowych. Znajdziemy w nim też rozdzielacz zapłonu, a funkcję kontrolną stanowi moduł zapłonu. Cały układ kontroluje kąt wyprzedzenia zapłonu, czyli wielkość, która informuje, kiedy zapala się iskra na elektrodzie świecy zapłonowej.

Silnik o zapłonie samoczynnym (znany szerzej, jako silnik wysokoprężny lub silnik Diesla) działa podobnie, ale inaczej działają świece. Te w dieslu to świece żarowe (a nie zapłonowe). Czym różni się ich praca? Prąd w świecy powoduje jej nagrzewanie, a ta oddaje ciepło do kolektora ssącego i uruchamia silnik.

wypadanie zapłonu

Źródło: Wikimedia Commons // CC BY-SA 3.0

Problemy z układem zapłonu

Nie można bagatelizować problemów z zapłonem. W najgorszym wypadku, osadzający się na świecach nagar (osad komory spalania) może prowadzić nawet do samozapłonu samochodu. Aby do tego nie dopuścić, należy eliminować wcześniejsze usterki układu.

Popularnym problemem jest wypadanie zapłonu. To potoczne określenie braku występowania zapłonu w jednym, lub kilka cylindrach co kilka cykli. Jakie przyczyny generują wypadanie zapłonu? Możliwości jest wiele: stare świece, wyeksploatowane cewki, problemy z układem paliwowym, źle dobrana instalacja LPG, zła dawka paliwa, nieszczelny układ dolotowych i dużo więcej.

Objawy na wypadanie zapłonu to szarpanie samochodem, ograniczenie mocy silnika (chwilowe, lub stałe), kontrolka check engine i drgania na wolnych obrotach. Usterkę tą trzeba niezwłocznie naprawić. Po pierwsze – ogranicza możliwość panowania nad samochodem (odcięcie mocy może przyjść w bardzo nieodpowiednim momencie). Po drugie – brak równomiernej pracy cylindrów będzie skutkowało usterkami silnika. Te są bardzo kosztowne w naprawie.

Kolejne popularne problemy układu zapłonowego to przebicia na przewodach (uwaga – taka usterka może spowodować porażenie prądem!) czy brak iskry (tu często winowajcą są stare i zużyte świece). Oczywiście, każda z części układu również ma swoje charakterystyczne usterki. Warto jednak pamiętać, że szarpanie auta, utrudnione odpalanie i nierówna praca silnika bardzo często wiąże się z usterką układu zapłonowego.

silnik o zapłonie samoczynnym

Jak tego uniknąć?

Aby naprawić usterki układu zapłonowego (albo ich uniknąć), należy wymieniać jego części składowe. Zachęcamy do regularnej wymiany przewodów i świec, gdyż ich zanieczyszczenie może sprawić, że konieczne będzie rozmontowywanie bloku silnika i dostanie się do głowicy! Ważną częścią obserwacji stanu zapłonu jest również sprawdzanie takich parametrów jak temperatura zapłonu. Brak odpowiednich parametrów można skorygować stosując ustawienie zapłonu. Zajmują się tym warsztaty samochodowe. Wyregulowany zapłon powinien sprawiać dużo mniej problemów i być bardziej komfortowy i skuteczny w działaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *