Zatarcie silnika – koszmar, którego można uniknąć

zatarcie silnika

Zatarcie silnika to chyba najczarniejszy sen dla każdego kierowcy. Poważna usterka jednostki napędowej oznacza ogromne koszty, dłuższe unieruchomienie pojazdu i spory problem z naprawą. Niekiedy konieczna jest nawet wymiana silnika. Jakie są przyczyny i objawy zatartej jednostki i jak tego uniknąć?

Czym jest zatarcie silnika? Elementy jednostki napędowej pracują pod ogromnym obciążeniem, wykonując ogromną liczbę ruchów w ciągu jednej sekundy. Każda część jest ze sobą odpowiednio sparowana i zsynchronizowana. Żadna z nich nie styka się jednak bezpośrednio z drugą – wszystkie oddziela od siebie ciecz, która ma na celu smarowanie i chłodzenie całej jednostki. To oczywiście olej.

Brak smarowania jest główną przyczyną zatarcia silnika. Jeżeli dwa pracujące elementy się ze sobą zetkną to moc ich pracy w połączeniu z nierównościami (nawet mikroskopijnymi) spowoduje wzrost tarcia i przekształcenie wszystkiego na ciepło. To sprawia, że siła nacisku potrzebna do pracy silnika jest coraz większa a jednostka nie wytrzymuje obciążenia i… kończy swój żywot.

Zatarty silnik – objawy są widoczne dla każdego

Zatarcie silnika jest tak poważną usterką, że nie jego objawy powinien rozpoznać nawet mniej doświadczony kierowca. Na wstępie trzeba zaznaczyć, że zatarty silnik nie oznacza od razu, że samochód będzie unieruchomiony! To usterka, która postępuje i sieje coraz większe spustoszenie. Warto, więc nasłuchiwać już pierwszych objawów.

Pierwszym niepokojącym sygnałem jest charakterystyczny turkot silnika. Jednostka wydaje niepokojące dźwięki, które słychać w jednakowych odstępach czasu. Ten objaw to efekt źle funkcjonujących panewek korbowodowych. Zatarty wałek rozrządu to regularny stukot. Poza tymi objawami wystąpić może też spadek mocy silnika, brak odpowiedniego przyspieszenia lub zwiększoną temperaturę pracy.

Pamiętaj, że pierwsze objawy zmuszają do postoju i naprawy. Dalsza jazda z zatartym silnikiem może prowadzić nawet do pęknięcia bloku a to oznacza nieuchronną wymianę całej jednostki. Jej regeneracja będzie już po prostu nieopłacalna.

zatarty silnik

Zatarcie silnika – przyczyny

Najczęstszym problemem jest wspomniany wcześniej olej, a właściwie jego brak lub zły skład smaru. Jeżeli cieczy jest za mało, to od razu prowadzi do zatarcia jednostki. Olej może również nie dochodzić do silnika przez zatkane kanaliki, awarię pompy oleju lub zatkany filtr. Nie tylko to prowadzi do zatarcia.

Odpowiedni musi być też skład oleju. Ciecz musi być dobrana zgodnie z wytycznymi producenta silnika. Co więcej, benzyna lub płyn chłodniczy w oleju też obniża jego właściwości i zwiększa prawdopodobieństwo zatarcia. Jak widzisz, nawet małe usterki, które początkowo nie stwarzają większego problemu mogą przerodzić się w katastrofę.

Ostatnią przyczyną zatartego silnika jest nieodpowiedni styl jazdy. Jednostka nie może być zbyt rozgrzana, chodzić na zbyt wysokich obrotach a ostra jazda po uruchomieniu auta jest bardzo prostą drogą na lawetę i do warsztatu.

W jaki sposób uniknąć zatarcia silnika?

Kierowca, który dba o swoją jednostkę napędową nie powinien obawiać się zatarcia silnika. Konieczna jest regularna wymiana filtra oleju i samej cieczy. Smar powinien być dobrej jakości, zalecany przez producenta silnika. Usterki poboczne (np. wyciek płynu chłodniczego do oleju) powinny być niezwłocznie reperowane.

Bardzo ważny jest też styl jazdy. Na początku musisz rozgrzać silnik delikatną jazdą, która nie obciąży za bardzo jego elementów. Nie narażaj też silnika na długotrwałą pracę na bardzo wysokich obrotach. W ten sposób sprawisz, że Twoja jednostka będzie służyła ci długo i szczęśliwie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *