Niezawodne nagrzewnice samochodowe
Wymiennik ciepła, znany również pod nazwą “nagrzewnica”, służy do ogrzewania powietrza we wnętrzu auta. Urządzenie to należy do zestawu standardowego wyposażenia, które znajdziemy w każdym samochodzie, niezależnie od jego klasy czy marki. Wydajność standardowej nagrzewnicy zazwyczaj jest wystarczająca dla większości kierowców, ale w przypadku użytkowania pojazdu w trudnych warunkach może zajść potrzeba poszerzenia jej możliwości o dodatkowe urządzenia.
Wymiennik ciepła – jak to działa?
Działanie nagrzewnicy może opierać się o zasysanie chłodnego powietrza z zewnątrz, które następnie jest ogrzewane przez użebrowane rurki. Obecnie jednak zdecydowanie bardziej powszechne jest rozwiązanie, w którym “produkcja” ciepła odbywa się z wykorzystaniem rozgrzanego płynu chłodniczego, który z bloku silnika trafia właśnie do nagrzewnicy. Tak ogrzane powietrze jest tłoczone do kabiny, często przy pomocy dodatkowego wentylatora. Sama nagrzewnica z wyglądu przypomina zaś zminiaturyzowaną chłodnicę.
To właśnie dlatego tak istotne jest, aby w trakcie zimniejszych miesięcy również na bieżąco dbać o stan płynu chłodniczego. Aby zasilić wymiennik ciepła, potrzebny będzie płyn stosunkowo dobrej jakości, który nie tylko zapewni należyte funkcjonowanie układu chłodzenia, ale również sprawi, że w kabinie będzie panowała przyjemna temperatura.
Nagrzewnica postojowa – skuteczna przy niskich temperaturach
Ponadto w samochodach wyposażonych w ogrzewanie postojowe (tzw. webasto – od nazwy pierwszego producenta tego systemu) znajdziemy wymiennik ciepła zasilany za pomocą spalanego paliwa. Pozwala on ogrzać samochód również przy wyłączonym silniku, a także od razu po rozruchu – czyli wtedy, gdy płyn chłodniczy jest jeszcze zimny.
Ma to niebagatelne znaczenie wszędzie tam, gdzie spotykamy się z naprawdę niskimi temperaturami. Popularne webasto nie tylko umożliwia utrzymywanie wysokiej temperatury we wnętrzu, ale również doskonale sprawdza się np. przy konieczności błyskawicznego roztopienia lodu zalegającego na szybach i karoserii.
Czyszczenie nagrzewnicy. Czy warto?
W samochodach najczęściej spotkamy się z nagrzewnicą wewnętrzną, która na co dzień pozostaje ukryta przed wzrokiem kierowcy. Montuje się ją w obrębie komory silnika, zazwyczaj przy grodzi silnikowej. Jak każda część, także wymiennik ciepła może wymagać naprawy; wystarczające może się okazać również wyczyszczenie tego podzespołu. Najczęściej jednak, ze względu na stosunkowo niską cenę tego podzespołu, po prostu montuje się nowy.
Wymiana nagrzewnicy – gdy w aucie robi się zimno
Wymiana nagrzewnicy sprowadza się do zakupu tej części oraz jej instalacji – można ją przeprowadzić samodzielnie, wystarczy jedynie zestaw podstawowych narzędzi. Przesłanki do wymiany to przede wszystkim znaczące obniżenie samochodowego ogrzewania. Uprzednio należy jednak wyeliminować inne źródła problemu, którymi mogą być m.in. skrajnie przepracowany płyn chłodniczy, awaria termostatu lub alternatora, bądź też niesprawne systemy sterujące ogrzewaniem.
Aby dokładnie zdiagnozować awarię wymiennika ciepła, należy sprawdzić stan przewodów doprowadzających czynnik do nagrzewnicy. Jeśli zatem rurka doprowadzająca płyn jest ciepła, a wężyk wylotowy zimny – wtedy najpewniej mamy do czynienia z niesprawną nagrzewnicą.