Zbiornik wyrównawczy – kluczowy element układu chłodzenia
Zbiornik wyrównawczy to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia w każdym nowoczesnym samochodzie. Jego zadaniem jest regulacja ciśnienia w tym układzie, dzięki czemu silnik może pracować zachowując optymalną temperaturę do działania. Zbiornik wyrównawczy z jednej strony przechowuje zapas czynnika, z drugiej zaś odbiera jej nadmiar, co umożliwia utrzymywanie prawidłowej ilości cieczy w instalacji przez cały czas.
Do czego służy zbiornik wyrównawczy?
Gdy zatem temperatura panująca w silniku wzrasta, płyn chłodzący pod jej wpływem rozszerza się – zbiornik wyrównawczy przyjmuje nadmiarową objętość, powodując niewielki wzrost ciśnienia w układzie. Następnie ciecz kierowana jest do miejsc, które wymagają ewentualnego schłodzenia. Ma to niebagatelny wpływ na ochronę całego silnika przed przegrzaniem i nadmiernymi wahaniami temperatur, które mogłyby być zabójcze dla poszczególnych podzespołów.
Szybka diagnostyka
Aby zatem jednostka napędowa mogła pracować prawidłowo, w instalacji przez cały czas należy utrzymywać ciśnienie rzędu 1-1,5 bar. Właśnie do tego służy zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego. Warto zauważyć, że ciecz zasilająca układ chłodzenia i zarazem odprowadzająca ciepło w większości nowych aut pracuje pod wysokim ciśnieniem – obecnie unika się bowiem zjawiska, w którym chłodzenie silnika odbywa się na zasadzie wrzenia czynnika.
Równie istotną funkcją zbiornika wyrównawczego jest umożliwienie szybkiej kontroli ilości płynu w instalacji. Zbiorniki te najczęściej wykonane są z półprzezroczystego tworzywa sztucznego, przez które prześwituje ciecz chłodząca. Wystarczy więc jeden rzut oka na zbiornik, by kierowca mógł ocenić, czy konieczne jest dolanie płynu. W innym wypadku kontrola poziomu cieczy jest równie prosta i odbywa się przy użyciu niewielkiego bagnetu. Ta właściwość ma największe znaczenie podczas cieplejszych okresów w roku, kiedy zwiększa się ryzyko “zagotowania” chłodnicy.
Typowe usterki zbiornika wyrównawczego płynu chłodniczego
Najczęstszą, a przy tym najbardziej typową usterką zbiornika wyrównawczego jest jego pęknięcie. Odpowiedzialne są za nie przede wszystkim czynniki mechaniczne: począwszy od poważnych (czołowe zderzenie), a skończywszy na bardziej prozaicznych (np. uszkodzenia w wyniku uderzeń kamieni). Pęknięty zbiornik nie może należycie spełniać swojej funkcji, powodując ubytki płynu chłodzącego. W takiej sytuacji należy wymienić go na nowy.
Ubytek płynu w zbiorniku wyrównawczym może również sygnalizować poważniejsze awarie. Gdy w cieczy stwierdzimy obecność pęcherzyków powietrza, zwłaszcza w połączeniu z plamami oleju, zazwyczaj jest to symptomem nieszczelności układu chłodzenia. W takim wypadku płyn chłodniczy przelewa się do komory spalania, co w skrajnej sytuacji doprowadzi do uszkodzenia bloku silnika bądź też pęknięcia uszczelki pod głowicą. Jak na dłoni zatem widać kolejną niezwykle istotną funkcję zbiornika wyrównawczego.