Uszczelnienie pompy wody i innych elementów – dlaczego jest tak ważne?
Uszczelnienia pompy wodnej i wału korbowego to niewielkie elementy, które zazwyczaj pozostają ukryte przed wzrokiem kierowcy, a często także i mechanika w warsztacie. Rola tych uszczelnień jest jednak na tyle istotna, że gdy zaczynają zawodzić, sprawność całego auta staje w obliczu zagrożenia. Dlaczego zatem te drobne uszczelki mają tak duże znaczenie w każdym samochodzie?
Zadaniem uszczelnień jest zapobieganie wyciekom, w wyniku których dana ciecz przedostaje się w miejsca, w których nie powinna się znaleźć. Mowa tu nie tylko o ulewaniu płynów bezpośrednio na ziemię, ale przede wszystkim o niezwykle groźnych dla silnika przeciekach pomiędzy poszczególnymi układami. Mogą one unieruchomić samochód, a także doprowadzić do trwałych, nieodwracalnych uszkodzeń kluczowych podzespołów.
Reperaturka pompy wody – by silnik się nie zagotował
W przypadku uszczelnienia pompy wody jest to o tyle istotne, że nieszczelność w tym układzie powodować będzie zmniejszenie skuteczności chłodzenia silnika naszego pojazdu. Ma to duże znaczenie praktycznie przez cały rok, ale nasila się zwłaszcza w miesiącach letnich, gdy temperatury znacznie się podnoszą, co wymaga od układu chłodzenia wytężonego wysiłku. Pompa wody, a wraz z nią uszczelki, poddane są wtedy nawet kilkukrotnie większym obciążeniom.
Jeśli zatem nasze auto zaczyna często się “gotować”, lub też mamy do czynienia z podwyższonymi obrotami nawet wtedy, gdy przepustnica pozostaje zamknięta – problemy może powodować właśnie uszkodzona reparaturka pompy wody. Warto też wziąć pod lupę zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego – gdy na jego powierzchni zauważymy plamki oleju bądź też pęcherzyki powietrza, wtedy mamy do czynienia z nieszczelnością. Również w tym wypadku konieczna może się okazać wymiana uszczelki do pompy wody.
Uszczelniacz wału korbowego – simering chroni sprzęgło i rozrząd
Uszczelniacz wału korbowego w nowoczesnym samochodzie ma postać gumowego pierścienia otoczonego metalowym krążkiem usztywniającym. Wśród mechaników znany jest także pod nazwą “simering” – od niemieckiego słowa Simmerring, oznaczającego “pierścień Simmera”, austriackiego inżyniera i pomysłodawcy tego rozwiązania. Uszczelniacze wału korbowego obecnie spotkamy w praktycznie każdym samochodzie, a ich ich rola również pozostaje nie do przecenienia.
Uszczelniacz wału korbowego zapobiega wyciekom oleju, które mogą prowadzić do kosztownych usterek. Element ten zaleca się wymieniać podczas każdej naprawy lub przeglądu, podczas których mamy do nich dostęp – należą do nich m.in. wymiana sprzęgła bądź też rozrządu. Nieszczelność będzie bowiem nieuchronnie skutkować poważnymi awariami, na czele z zerwaniem rozrządu. Objawy niesprawnego uszczelniacza wału korbowego to zaś przede wszystkim “ślizgające się” sprzęgło powodujące wzrost obrotów oraz niewielkie plamy oleju widoczne pod autem po dłuższym postoju.