Przewody układu chłodzenia a prawidłowe odprowadzanie ciepła
Praca każdego silnika generuje duże ilości ciepła, dlatego tak istotne jest, aby serce naszego auta przez cały czas miało zapewnione odpowiednie chłodzenie. Do tego służy układ chłodzenia, na który oprócz chłodnicy składają się także poszczególne przewody. Wąż do chłodnicy wraz z innymi mniejszymi elementami mają zatem niebagatelne znaczenie, doprowadzając czynnik do rozgrzanych miejsc i odprowadzając znaczną część wysokiej temperatury.
Wąż chłodnicy – budowa i materiały
Przewody układu chłodzenia najczęściej wykonane są z elastycznej, sprężystej, ale przy tym dość grubej gumy. Często stosuje się także materiałową wkładkę, która podnosi wytrzymałość i jednocześnie zwiększa żywotność tego podzespołu. Wąż do chłodnicy może być również wykonany z elastycznego silikonu – to obecnie najbardziej wydajne rozwiązanie, które zapewnia niezawodność przez długie lata. W zależności od samochodu, przewód ten może mieć prosty kształt bądź też składać się z kilku segmentów.
Jak wybrać wąż do chłodnicy?
Aby wąż do chłodnicy mógł należycie spełniać swoją funkcję, należy wybrać model z jednej strony odporny na działanie bardzo wysokich temperatur, z drugiej zaś nie powinien poddawać się wstrząsom i drganiom generowanym przez pracę silnika. Z tego względu przewód do chłodnicy powinien być idealnie dopasowany do naszego auta. W przypadku zakupu węża, którego charakterystyka nie do końca odpowiada naszym wymaganiom, można spróbować samodzielnie zmienić sposób mocowania, regulując ustawienie podzespołu np. poprzez jego skrócenie.
Samodzielne dopasowanie przewodu układu chłodzenia
Miejmy jednak na uwadze, że na dłuższą metę prowizorka może okazać się brzemienna w skutki, obniżając parametry chłodnicze układu. Z tego powodu decydując się na zakup przewodu do chłodnicy trzeba wybrać ten, który przeznaczony jest właśnie do typu naszego samochodu. W ostateczności kierujmy się wymiarami – powinny być one identyczne lub zbliżone do węża zamontowanego w danym aucie.
Przewody układu chłodzenia – najczęstsze problemy
Pamiętajmy również o okresowej kontroli węża – z dalszego użycia dyskwalifikują go poważne pęknięcia, dziury lub przetarcia, uniemożliwiające prawidłowe dostarczanie czynnika chłodzącego do poszczególnych podzespołów. Symptomem nieszczelności węża są także plamy wody lub płynu chłodniczego, zauważalne pod samochodem zwłaszcza po dłuższym postoju. W każdym z tych przypadków przewody układu chłodzenia będą kwalifikować się do wymiany.
Czy przewody gumowe układu chłodzenia są słabsze od silikonu?
Zauważmy, że o wiele szybszemu zużyciu podlegają tanie, ale mniej wytrzymałe przewody do chłodnicy wykonane z tradycyjnej gumy. Materiał ten, zwłaszcza jeśli zostanie wystawiony na przedłużone działanie promieni słonecznych, może zacząć twardnieć, bezpowrotnie tracąc elastyczność – skutkiem tego będą pęknięcia. To właśnie dlatego, o ile jest to możliwe, lepiej zdecydować się na silikonowy wąż do chłodnicy.