Układ hamulcowy
W sklepie Automator znajdziesz części niezbędne do naprawy wszystkich elementów układu hamulcowego, m.in.:
- elementy hamulców: bębnowych, tarczowych, pneumatycznych oraz ręcznych,
- elementy pomp i przewodów hamulcowych,
- elementy systemów zapobiegających blokowaniu kół podczas hamowania – ABS i ASR.
W ofercie znajdują się wysokiej jakości produkty marek takich jak: A.B.S., ATE, Automega, BERU, Blue Print, Bosch, Breck, Brembo, Cifam, Corteco, Delphi, Elring, ERT, FAG, Febi Bilstein, Fenox, Fiat, Hella, Huco, Impregrom, Japanparts, Jurid, Kager, KJS, Kw-Facet, LPR, Magneti Marelli, Meat&Doria, Metelli, Meyle, Mikoda, Mintex, OE, OJB, Optima, Pagid, Peters, Quick Brake, Quinton Hazell, Roadhouse, Sampa, Sasic, SKF, Springs, SWAG, Texar, Torpan, TRW, Vaico, Valeo, Vemo, Wabco, Wertteile i wiele innych.
Oferta jest także ciągle rozbudowywana o kolejne produkty wyłącznie sprawdzonych marek. Wszystko po to, by zadowolić jak największą liczbę klientów, których w obecnej chwili mamy ponad 150 tysięcy.
Dzięki temu w sklepie Automator znajdziesz części do samochodów i motocykli prawie wszystkich modeli poruszających się po polskich drogach - od tych najbardziej popularnych, jak Ford, Toyota, Skoda, Volkswagen czy Opel, poprzez różne modele Fiata, Seata, Volvo, Mercedesa, BMW, Alfy Romeo i Audi, aż po auta dostawcze i busy.
Wszystkie oferowane przez Automator produkty są nowe oraz objęte gwarancją producenta.
W dodatku jeśli zrobisz zakupy o wartości przekraczającej 100 zł, ich wysyłka jest darmowa. Większość produktów dostarczana jest nie później niż w ciągu dwóch dni roboczych. Robimy co w naszej mocy, aby każde zamówienie dotarło ma miejsce możliwie jak najszybciej. Wszystkie części są też odpowiednio zabezpieczone, aby dojechały do Ciebie nienaruszone.
Wyjątkowo zależy Ci na czasie? Możesz zdecydować się na bezpłatny odbiór osobisty w siedzibie sklepu jeszcze w dniu złożenia zamówienia.
Marka Automator.pl należy do Hurtowni Motoryzacyjnej GORDON powstałej w 1991 roku i jest elementem kanału sprzedaży on-line firmy. Gwarantujemy bogaty wybór części w niskich cenach, szybką dostawę oraz bezproblemowe wymiany i zwroty.
Darmowa wysyłka
już od 100 zł
Najlepsi dostawcy
Co warto wiedzieć o układzie hamulcowym?
Układ hamulcowy samochodu to zestaw mechanizmów, których współpraca ma na celu bezpieczne zmniejszanie prędkości i zatrzymywanie pojazdu.
Zgodnie z obecnymi przepisami, każde auto musi być wyposażone w dwa układy hamulcowe:
podstawowy (roboczy) – uruchamiany nogą poprzez wciśnięcie pedału hamulca, jest to układ jednostabilny.
dodatkowy (awaryjny, ręczny) – hamulec ten służy głównie jako hamulec postojowy, uruchamiany ręką lub nogą, jest to układ bistabilny.
Budowa układu hamulcowego może się różnić w zależności od modelu auta, ale zazwyczaj nie jest to zbyt skomplikowany mechanizm.
Hydrauliczny układ hamulcowy
To najczęściej spotykany układ hamulcowy w samochodach poruszających się po polskich drogach. Układ działa na zasadzie tarcia, więc zwany jest także układem ciernym. Głównym zadaniem takiego układu jest wytworzenie siły hamującej (czyli siły tarcia), która przeciwdziała siłom działającym na pojazd, co w efekcie prowadzi do jego zatrzymania.
Do układów ciernych zaliczają się hamulce bębnowe oraz tarczowe. Konstrukcje znacznie się od siebie różnią, ale ze względu na lepsze odprowadzanie ciepła i lepszą wydajność hamulce tarczowe wypierają sprawdzoną, ale jednak mniej efektywną technikę bębnową.
Głównymi częściami hydraulicznego układu hamulcowego są:
- pedał hamulca,
- pompa hamulcowa,
- przewody doprowadzające płyn hamulcowy do zacisku,
- klocki hamulcowe,
- tarcze hamulcowe,
- zaciski hamulcowe,
- korektor rozkładu siły hamowania,.
Klocki oraz tarcze należy wymieniać, zanim całkowicie się zużyją. Należy pilnować minimalnej grubości tarcz hamulcowych, którą przewidział producent.
W zaciskach hamulcowych umieszczone są między innymi tłoczki oraz okładziny cierne. Kiedy kierowca naciska pedał hamulca, w układzie wzrasta ciśnienie płynu hamulcowego, a klocki hamulcowe zostają dociśnięte do tarczy.
Chociaż większość współczesnych samochodów ma już hamulce tarczowe, w starszych modelach zdarzają się jeszcze hamulce bębnowe na tylnej osi. Wadą tego rozwiązania jest większa podatność na przegrzewanie się, co zmniejsza skuteczność hamowania.
Warto także uważać na przewody hamulcowe, które mogą parcieć lub rdzewieć. Wycieku płynu w takiej sytuacji może spowodować zmniejszenie ciśnienia w układzie. To z kolei wpłynie na pracę pedału hamulca - będziemy go naciskać, a efektu nie będzie żadnego. W takiej sytuacji o groźny wypadek nie będzie trudno.
Współczesne układy hamulcowe są wyposażone w dodatkowe układy wspomagające podciśnieniowo siłę hamowania. Pozwala to naciskać pedał hamulca z mniejszą siłą, by uzyskać taki sam efekt hamowania. Układ taki zbudowany jest dwuobwodowo, aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo. W chwili uszkodzenia jednego obwodu, drugi nadal może tłoczyć płyn hamulcowy, chociaż siła hamowania jest wówczas dużo mniejsza.
Pneumatyczny układ hamulcowy
Ten rodzaj układu hamulcowego stosowany jest w przyczepach ciężkich oraz w pojazdach ciężarowych. To rozwiązanie pozwala na utrzymanie wysokiego ciśnienia w układzie, które spada podczas hamowania.
Do podtrzymania ciśnienia w układzie pneumatycznym służy sprężarka, która najczęściej napędzana jest silnikiem pojazdu.
Mechaniczny układ hamulcowy
Stosuje się go czasem w lekkich przyczepach. Jest to hamulec najazdowy, który wytwarza siłę hamowania na koła przyczepy. Kiedy samochód zwalnia, przyczepa naciska na uchwyt hamulca, powodując jego zatrzymanie.
I pamiętajcie - sprawny układ hamulcowy to podstawa bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Dlatego warto regularnie kontrolować stan hamulców, wymieniać podzespoły i dbać o właściwą eksploatację.