Pompa paliwa – do czego służy?
Pompa paliwa należy do kluczowych elementów, które znajdziemy pod maską każdego samochodu. Dzięki niej do układu zasilania dostarczane jest paliwo pod odpowiednim ciśnieniem, umożliwiając proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Źle zestrojona lub uszkodzona pompa paliwa w dużym stopniu odbije się na prawidłowym funkcjonowaniu auta, w skrajnym przypadku zaś całkowicie unieruchomi pojazd.
Podstawowe zadanie pompy paliwa to wtłaczanie paliwa pod wysokim ciśnieniem do wtryskiwaczy, które następnie dostarczają je do cylindrów silnika. We współczesnych samochodach możemy spodziewać się przede wszystkim pomp sterowanych elektrycznie, które wyparły wcześniej stosowane pompy membranowe.
Podział i budowa pomp paliwa
Tego typu urządzenia, montowane w okolicach zbiornika paliwa, noszą ogólną nazwę pomp niskociśnieniowych. Ponadto nowoczesne samochody, w celu poprawy osiągów, mogą być wyposażone w dodatkową pompę wysokociśnieniową, którą umieszcza się tuż przy silniku - ma ona za zadanie dodatkowo zwiększyć ciśnienie tłoczonego paliwa. Najczęściej jednak kierowcy zainteresowani wymianą tej części mają na myśli pompy niskociśnieniowe, które dzielą się na dwa rodzaje: liniowe (montowane pod zbiornikiem paliwa) oraz zatapialne (umieszczone w zbiorniku).
Wirnikowa pompa paliwa. Uwaga na common rail!
W większości nowoczesnych aut natkniemy się na pompę zatapialną. Jej największą zaletą jest zmniejszenie hałasu: urządzenie umieszczone w baku funkcjonuje ciszej. Producenci samochodów obecnie montują przede wszystkim pompy wirnikowe, których działanie opiera się o wirnik łopatkowy, którego działanie zwiększa ciśnienie i przepływ pompowanego paliwa. W starszych autach, pozbawionych nowoczesnych systemów wtryskowych (common rail, pompowtryskiwacze) możemy też natknąć się na pompę rozdzielaczową (rotacyjną) - prostszą w konstrukcji, ale wypieraną ze względu na normy emisji spalin.
Najważniejsze elementy pompy paliwa
Niezależnie od rodzaju, każda pompa paliwa składa się z kilku elementów. Należą do nich m.in. wirnik, szczotki, cewki dławikowe oraz szereg zaworów, spośród których najbardziej istotną rolę odgrywają zawory nadmiarowy i zwrotny. Trzeba też pamiętać o takich częściach jak uszczelka i przekaźnik pompy paliwa. Każda z tych części może ulec zużyciu lub awarii, ale regeneracja pompy paliwa nie zawsze jest opłacalna - często mechanik może doradzić montaż nowej.
Pompa paliwa – objawy uszkodzenia
Objawy uszkodzonej pompy paliwa zauważyć nietrudno. Najczęstsze z nich to przede wszystkim problemy z rozruchem (lub całkowity brak rozruchu), gaśnięcie silnika w krótkim czasie od odpalenia auta czy też spadek mocy i falowanie obrotów, generowane przez niedostateczną ilość paliwa wtłaczanego do silnika.
Na zużywanie się pompy paliwa wpływ mają zarówno sposób i warunki eksploatacji, jak też stopień komplikacji jej konstrukcji i jakość podzespołów użytych do jej budowy. Trudno zatem jednoznacznie określić żywotność i okres serwisowy tej części. Większość pomp wymagać będzie jednak wymiany po przejechaniu 200-300 tys. km.
Jazda z pustym bakiem? To zły pomysł!
Żywotność tej części nieuchronnie będą pogarszać zanieczyszczenia zalegające na dnie baku, które wespół z zebraną tam wilgocią zalepiają filtry paliwowe, powodując zatarcie pompy paliwa. Z tego powodu jazda “na oparach” przez dłuższy czas nie jest rozsądnym pomysłem. Należy również pamiętać o okresowej kontroli i wymianie zużytych filtrów wraz z pozostałymi elementami układu zasilania.