Przewody paliwowe – nieskomplikowane, ale istotne
Przewody paliwowe to istotny element wyposażenia każdego pojazdu. Chociaż otwierając klapę silnika dość trudno je zauważyć, to jednak szwankujący przewód w skrajnej sytuacji może całkowicie unieruchomić nasze auto. Kontrolując na co dzień stan techniczny samochodu, warto wziąć również pod lupę przewody paliwowe. Mimo swojej banalnie prostej budowy, ich rola w należytym funkcjonowaniu pojazdu jest nie do pominięcia.
Przewód paliwowy odpowiada za doprowadzenie paliwa do układu zasilania auta. Jeśli element ten jest zniszczony, zużyty lub działa nieprawidłowo, utrudnione (lub nawet niemożliwe) staje się doprowadzenie mieszanki do silnika. W konsekwencji uszkodzone przewody paliwowe będą generować rozmaite problemy: począwszy od kłopotów z rozruchem, poprzez spadek mocy i szarpanie silnika, a skończywszy na całkowitym unieruchomieniu naszego auta.
Gumowe przewody paliwowe to nie wszystko!
Przewody paliwowe najczęściej wykonane są z wysokowytrzymałego tworzywa sztucznego, ale w niektórych autach spotkamy też metalowe. W starszych konstrukcjach powszechne będą zaś przewody paliwowe gumowe, dodatkowo impregnowane na obecność oleju (zabezpieczenie przed ewentualnym wyciekiem lub “zapoceniem” silnika) i umieszczone w metalowej osłonie.
Wymiana przewodów paliwowych. Kiedy jest niezbędna?
Przewód paliwowy kwalifikuje się do wymiany wtedy, gdy na jego powierzchni pojawią się poważniejsze przetarcia lub znaczne uszkodzenia. Najczęściej zdarza się to w miejscu, w którym przewody paliwowe ocierają się o elementy metalowe, w tym także o karoserię. W takiej sytuacji naprawa przewodów paliwowych polega na ich wymianie – inne sposoby raczej nie przyniosą skutków. Przewody są jednak na tyle tanie, że kupno nowego zestawu nie powinno stanowić problemu.
Uszczelnianie przewodów paliwowych – gdy problem nie jest poważny
Może się jednak zdarzyć, że w układzie paliwowym wystąpi jedynie drobna nieszczelność. Wtedy przewody paliwowe można uszczelnić, co nie jest trudnym zadaniem i nie wymaga wizyty w warsztacie – całą operację możemy bowiem przeprowadzić w zaciszu własnego garażu. Najczęstsze miejsca występowania nieszczelności przewodów paliwowych to przede wszystkim punkty łączące je z pozostałymi elementami układu paliwowego: zbiornikiem paliwa, filtrami, pompą czy układem dolotowym.
Jak sobie radzić z nieszczelnością przewodów paliwowych?
Nieszczelność przewodów paliwowych, którą zlokalizujemy w okolicy połączenia przewodu z innym elementem, likwidujemy poprzez rozgrzanie gumowej końcówki w gorącej wodzie, następnie naciągamy przewód do odpowiedniej pozycji. Stygnące tworzywo powinno pozostać na swoim miejscu, ale dodatkowo warto wzmocnić połączenie poprzez zastosowanie niewielkiej metalowej obejmy. Przy tym pamiętajmy o podkładzie pod obejmą – metal może bowiem przeciąć słabsze materiały, takie jak np. plastik.