Niewielki, ale ważny element
Regulator ciśnienia paliwa to mały, ale bardzo istotny element układu zasilania w każdym samochodzie. W zależności od potrzeb, regulator obniża lub podwyższa ciśnienie paliwa tak, by dopasować je do podciśnienia obecnego w kolektorze ssącym. Dzięki temu silnik przez cały czas może otrzymywać mieszankę pod odpowiednim ciśnieniem, co wpływa na stabilność pracy motoru.
Regulator ciśnienia paliwa – zasada działania
Regulator ciśnienia paliwa z wyglądu przypomina małą metalową puszkę lub “bączka”. Najczęściej zlokalizowany jest w okolicach głowicy silnika. Oprócz regulacji ciśnienia, chroni też układ paliwowy przed powstawaniem pęcherzyków powietrza. Dzięki jego pracy do silnika trafia benzyna lub ropa pod odpowiednim ciśnieniem (2-3 bar), dużo niższym, niż obecne w pompie paliwa (do 4 bar).
Kiedy wymieniać regulator ciśnienia paliwa?
Jak każda część, również regulator ciśnienia paliwa poddawany jest rozmaitym obciążeniom i z czasem ulega zużyciu mechanicznemu. Zazwyczaj regulator ciśnienia wymaga wymiany po przejechaniu ok. 200-250 tys. kilometrów. Żywotność tego elementu będą jednak znacząco obniżać zanieczyszczenia obecne w układzie paliwowym, nagary zbierające się na filtrach i przewodach, a także tankowanie paliwa kiepskiej jakości.
Problemy mogą też pojawić się po naprawie – zwłaszcza samodzielnej lub w warsztatach o wątpliwej reputacji. Niewprawny mechanik może doprowadzić do zabrudzenia tego elementu np. piaskiem, kurzem lub pyłem. Zatarty w ten sposób regulator ciśnienia paliwa w skrajnym przypadku może doprowadzić do trwałego uszkodzenia silnika oraz układu wydechowego (przede wszystkim katalizatora). Pamiętajmy, że uszkodzony regulator nie poddaje się naprawie – jedynym rozwiązaniem jest wymiana tego elementu na nowy.
Regulator ciśnienia paliwa – objawy awarii
Nieprawidłowo działający regulator ciśnienia paliwa możemy poznać m.in. po spadku mocy silnika, falowaniu obrotów, a także zapachu niespalonej benzyny. Objawy zależą od tego, czy regulator tłoczy paliwo pod zbyt wysokim, czy też może zbyt niskim ciśnieniem. Spadek mocy i obrotów (nawet poniżej 2000 RPM) wiąże się z niedostatecznym ciśnieniem, zaś zalewanie silnika benzyną i niespalanie całej mieszanki ma swoją przyczynę w zbyt wysokim ciśnieniu – w tym przypadku uszkodzeniu może ulec także katalizator.
Zwróćmy także uwagę na autodiagnostykę auta: w przypadku nieprawidłowego funkcjonowania regulatora na desce rozdzielczej może zapalić się kontrolka układu wtryskowego lub kontrolka “check engine”, która może też mieć związek z nieprawidłowo funkcjonującym katalizatorem.
Objawy uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa – sprawdź cały układ
Opisane wyżej symptomy awarii mogą być jednak związane z innymi elementami układu zasilania. Należą do nich m.in. zepsuta pompa paliwa bądź też zalepiony brudem filtr paliwa. Zanim przystąpimy do wymiany regulatora ciśnienia, należy więc wyeliminować inne źródła ewentualnych problemów.
Wymiana regulatora? Zrób to sam!
Wymiana regulatora ciśnienia paliwa nie jest skomplikowana. Oprócz nowej części będziemy potrzebować standardowego zestawu kluczy oczkowych (tzw. grzechotka), śrubokręta oraz nowych uszczelek. Trzeba też pamiętać o zachowaniu idealnej czystości: do regulatora pod żadnym pozorem nie mogą się dostać pyły, kurz i inne drobne zabrudzenia, które mogą spowodować uszkodzenie wtryskiwaczy.
Regulator ciśnienia najczęściej znajdziemy przy głowicy silnika na końcu listwy wtryskowej, przymocowany poprzez metalową obejmę. Po jej zdjęciu odpinamy też wężyki łączące tę część z układem paliwowym. Wyjęcie regulatora ze swojego miejsca może wymagać użycia siły, ale wszystkie czynności powinniśmy przeprowadzać z zachowaniem ostrożności. Zanim umieścimy nową część, wymieńmy także uszczelki. Na koniec montujemy nowy regulator w odpowiednim miejscu i podłączamy do niej przewody. Całość powinna nam zająć nie więcej niż godzinę.