Nie lekceważ kontrolki silnika! Co oznacza zapalenie się check engine?

kontrolka check engine

Świecąca kontrolka silnika, chociaż sygnalizuje awarię, to jednak nie powód do paniki! Check engine najczęściej wiąże się z drobnymi usterkami, które zaniedbane mogą jednak prowadzić do poważniejszych problemów. Co zatem może oznaczać zapalona kontrolka silnika?

Na początku warto wyjaśnić, czym właściwie jest kontrolka silnika. Znajdziemy ją w autach, które posiadają gniazdo diagnostyczne OBD-II – czyli w każdym samochodzie z rynku europejskiego wyprodukowanym po 2000 roku. Najczęściej przybiera ona formę napisu “CHECK ENGINE” (ang. sprawdź silnik) lub schematycznego obrysu bloku silnika. W niektórych autach występuje też połączenie obydwu tych przedstawień w jednym piktogramie. 

Kontrolka check engine należy do zestawu systemów autodiagnostycznych, nad którymi czuwa elektroniczny sterownik silnika. Warto zaznaczyć, że komputer pokładowy nie jest w stanie wykryć niektórych awarii mechaniki – check engine sygnalizuje bowiem wyłącznie usterki przekazywane przez poszczególne czujniki elektroniczne, takie jak m.in. nieprawidłowe sygnały z układów bądź też przekroczenie parametrów ustalonych fabrycznie. 

Kiedy świeci się kontrolka silnika?

Trzeba też pamiętać, że kontrolka silnika załącza się tylko wtedy, gdy odchylenia od normy utrzymują się przez dłuższy czas. Krótkie wahania najczęściej są pomijane przez sterownik i nie stanowią powodu do obaw. Również w przypadku szeregu mniej istotnych parametrów komputer pokładowy może nie dawać wyraźnych sygnałów o awarii. 

Jeśli jednak w naszym aucie zauważamy niepokojące symptomy (np. spadek mocy, większe zużycie paliwa), a kontrolka check engine mimo tego nie zapala się – wtedy będziemy mieć do czynienia z awarią któregoś z układów mechanicznych.

Check engine – najczęstsze przyczyny

Najczęstsze przyczyny wyświetlenia komunikatu check engine związane są przede wszystkim z układem wtryskowym i wydechowym, które w nowszych autach naszpikowane są czujnikami dbającymi o zdrowie pasażerów i czystość środowiska. Kontrolka silnika zaświeci się więc w przypadku usterek takich jak:

  • nadmierne zużycie katalizatora,
  • usterka filtra DPF,
  • zablokowanie układu recyrkulacji spalin (EGR),
  • awaria układu wtryskowego (niewłaściwie dawkowane paliwo),
  • zużycie lub awaria świec zapłonowych,
  • awaria przepływomierza,
  • błąd sondy lambda (silniki benzynowe),
  • zablokowanie geometrii turbosprężarki (w silnikach, które ją posiadają).

Check engine a LPG

Kontrolka silnika stosunkowo często załącza się w autach wyposażonych w instalację LPG. Nie ma się czemu dziwić – rozregulowanie instalacji i nieprawidłowe dawkowanie gazu prowadzi do zakłócenia funkcjonowania całego układu zasilania naszego auta. Główni podejrzani w tej sytuacji to filtry gazu, reduktor bądź też wtryskiwacze gazu w instalacji. Jeśli wizyta u specjalisty nie odniesie skutku, najczęściej elementy te będą kwalifikować się do wymiany.

Kontrolka check engine zapala się i gaśnie

W trakcie codziennej eksploatacji auta może również dojść do sytuacji, w której kontrolka silnika zapala się, ale po pewnym czasie samoczynnie gaśnie. Najczęściej przyczyny są dość banalne. Może być to np. niskie napięcie w instalacji elektrycznej powodujące wadliwy odczyt z czujników lub też zamoknięcie zapłonów wskutek gruntownego umycia auta. Zdarza się także, że check engine włącza się wtedy, gdy styki wokół któregoś z czujników pokryte są nadmierną warstwą śniedzi. 

W takim wypadku po kilkukrotnym uruchomieniu silnika (i ewentualnym przeczyszczeniu wtyczek) kontrolka nie powinna dawać już o sobie znać. Ponadto komputer wykasuje również kod błędu z pamięci. Jeśli jednak check engine zapali się ponownie – zwłaszcza w trakcie jazdy – warto udać się do mechanika, bowiem może to być sygnał poważniejszej usterki. 

kontrolki w samochodzie

Pomarańczowa kontrolka silnika: można jechać?

W zależności od zaistniałej usterki, oczom kierowcy ukazują się czerwone lub pomarańczowe kontrolki na desce rozdzielczej. Jak można się domyślać, pomarańczowa kontrolka silnika oznacza drobną awarię, która może jednak prowadzić do większych problemów. W takim wypadku, o ile to możliwe, możemy kontynuować jazdę (zwłaszcza wtedy, gdy nie wyczuwamy innych problemów). Trzeba jednak spróbować jak najszybciej wyeliminować źródło kłopotów – sprawdzony sposób to podłączenie auta pod tester diagnostyczny.

Żarzące się na czerwono kontrolki sygnalizują poważną awarię i są powodem do natychmiastowego zaprzestania jazdy. Świadczą one bowiem o wystąpieniu zagrożenia, które może uniemożliwić kontynuowanie bezpiecznej podróży lub skutkować poważnym uszkodzeniem samochodu. 

Jak skasować check engine?

Możliwe jest “skasowanie” kontrolki silnika poprzez manualne usunięcie kodu błędu z pamięci sterownika. Tę usługę oferuje wiele warsztatów, zwłaszcza tych specjalizujących się w diagnostyce pojazdowej. Możemy to również zrobić samodzielnie – wystarczy do tego interfejs diagnostyczny wraz z dedykowaną aplikacją. 

Trzeba jednak pamiętać o tym, że sygnał o błędzie kasujemy na własne ryzyko. Wykasowany check engine, chociaż zmusi auto do jazdy, to jednak nie rozwiąże przyczyny problemu, mogąc go nawet pogłębić. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *